Handbromsen (el) felmeddelar och låser bakhjulen efter okreparation.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pistvakt

Medlem
Efter renovering av ena bakoket på vår A3 1,4 -14 använde jag handbromsknappen för att återställa pistongens/kolvens utgångsläge. Det tycktes gå bra och testkörning gick problemfritt. Dagen efter när jag provade handbromsen hörde jag att elmotorn på det åtgärdade oket fortsatte gå några sekunder längre än vanligt och sedan larmade både instrumentpanelens bromslampa och även handbromsknappen med signal och blinkning, och båda bakhjulen var låsta.
Efter felkodssökning och googling var jag än lite noggrannare att först trampa på bromsen 3 ggr, sedan dra i handbromsknappen, och efter ett par försök så lät elmotorerna som de ska när de slog till och låsningen släppte när bromsen lossades.
Varningsmeddelande med låsta bromsar har dock dykt upp ett par gånger till senaste dagarna. Vilket skapar problem och oro då man kan stå illa till när hjulen låses och inte heller ta sig hem.
Ska det inte räcka att att återställa oket med fot- och handbroms efter återmontering, eller måste man ha servicedator?
Jag har backat oken förr vid beläggbyte och då har det gått bra att använda handbromsen för återställandet.
Vet någon rätt sätt?
Och hur kommer det sig att båda bakbromsarna låses när tolkningsvis ena okkolven inte hittar sitt utgångsläge..?
 
Senast ändrad:

Pistvakt

Medlem
Bilen iofs knappt körd senaste veckorna men nu när jag nyss testade den elektriska handbromsen igen fortsätter återigen den vänstra elmotorn att gå/surra i 15-20 sek innan bilen felmeddelar om fel på handbromsen. Det är som att elmotorns skruvande av bromspistongen inte pressar ut kolven mot bromsskivan så det tar stopp och nyper åt...
Ska jag måsta ta loss oket igen och undersöka kolvens rörelse med oket lossat...?
Kan de återmonterade kulorna och fjädrarna i pistongens "gäng" ha lossnat helt så rotationens "matning" uteblir..?
Andra tips?
 

Bilagor

Pistvakt

Medlem
Problemen kvarstår att bakhjulen låser sig när den elektriska handbromsen dragits åt och lossats... se vidare tidigare i tråden. Den sida som ej renoverats ligger åter an och hettar upp bromsskivan.
Är det bara att köpa nya (dyra) ok och byta båda..?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp