Hög oljeförbrukning A6 2.0 TDI

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Moff

Ny medlem
Hejsan,

är ny på detta forum och har en fråga kring hög oljeförbrukning på min A6:a 2014 2.0 TDI. Jag är ingen motorexpert så ni får ursäkta min okunskap.

Har fått fylla på olja rätt ofta sedan jag köpte bilen, men tycker att det känns som att det har ökat på sistonde. Jag fyllde på 1L idag, nu var det 279mil sedan senast jag fyllde i 1L. Börjar bli tätt mellan oljepåfyllningarna nu och börjar bli lite orolig att något inte står rätt till... Kommer en del avgasrök framifrån också, gissar att det är oljan som förbränns som jag ser.

Är detta en rimlig oljeförbrukning? Och vad kan vara fel?
 

lsoderlund

Medlem
Rimlig förbrukning nej, men säkerställ att du har rätt olja i motorn, för tunn och den rinner igenom.
Låter som om du har fastbrända kolvringar så olja sipprar igenom ut med avgaserna, men om du har avgasrök från motorrum så har du ju något annat problem.
 

Moff

Ny medlem
Rimlig förbrukning nej, men säkerställ att du har rätt olja i motorn, för tunn och den rinner igenom.
Låter som om du har fastbrända kolvringar så olja sipprar igenom ut med avgaserna, men om du har avgasrök från motorrum så har du ju något annat problem.
Tack för svar. Jag fyller på med Circle K´s rekommenderade "LazerWay LL 5W-30", är denna olja för tunn?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp