Gnissel under bilen Q5

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Kjebeng

Ny medlem
Hej

Jag har ett oljud som låter under bilen, ett ”gnisslande” låter (kveek -kveek-kveek). Man hör det bara inne i kupén, (hörs inte om man t ex rullar ner rutan för att lyssna) det vekar komma från mitten eller bakre delen av bilen. Det börjar vid ca 35-40 km/h och verkar försvinna vid ca 100km/h. Det följer hastigheten till viss del men jag får för mig att det inte går lika fort som hjulen.

Låter mest på vinterhalvåret, på sommaren hörs det knappt alls, bara ibland men då väldigt svagt.

Då och då kan ljudet bara försvinna helt. Jag inbillar mig att det ibland försvinner efter att man svängt kraftigt åt vänster.

Det låter inte som hjullager och det kommer inte från bromsarna.

Jag har haft bilen i tre år och kört ca 5000 mil . Har tänkt att felet skulle förvärras och därmed bli lättare att hitta, men icke.

Kör jag till en verkstad och ber dom kolla på det…. Ja då låter det såklart inget just då.
Bilen är en Audi Q5 2.0 TDI 2015

Hopplöst läge. Hoppas att någon här på forumet har nån idé om vad det kan vara.

red. 231120
Jag har nu konstaterat att om jag svänger skarpt vänster, typ kör ett varv i en rondell, så försvinner oljudet.
Då kan det vara borta ett tag, kanske flera mil, men sen kommer det tillbaka. Funderar nu på om bakaxeln kan vara problemet.
Tacksam för tips.

red.240418
Ännu inte löst. Tacksam för tips :)
 
Senast ändrad:

Simni310

Ny medlem
Det kunde ha varit jag som skrev det där! Har exakt samma ljud men på en A6 allroad. Jag har lämnat in på verkstad men de kan inte härleda det trots att de hör det. Möjligen kommer det från precis under ”mittkonsolen” och där baksätesutblåset finns.
Håll mig gärna underrättad i denna tråd om du kommer på vad det är.
 
Senast ändrad:

Knasen

Ny medlem
Jag har ett snarlikt oljud vid start och lägre fart på A6 Allroad-2016, nu 15 600 mil, det har funnits de senaste 2 - 3 000 milen. Inga hjullager varma, verkstan kunde inte lokalisera det. Jag kör vidare.
 

Kjebeng

Ny medlem
Det kunde ha varit jag som skrev det där! Har exakt samma ljud men på en A6 allroad. Jag har lämnat in på verkstad men de kan inte härleda det trots att de hör det. Möjligen kommer det från precis under ”mittkonsolen” och där baksätesutblåset finns.
Håll mig gärna underrättad i denna tråd om du kommer på vad det är.
Hej. Har du hittat någon lösning på problemet?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp