Går ojämnt, dålig kraft på låga varv osv.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Tnm93

Ny medlem
Hej! Jag köpte en Audi A6 2.0 tfsi 2007 för ett par dagar sedan.

Igår när jag startade bilen så gungade den rejält på tomgång så det känns i hela bilen, förbrukningen ligger på ca 0.9-1.4/mil på motor och landsväg, temp mätaren går inte upp över 50°c och fläkten går igång direkt och håller sig igång under färden redan från kallstart och stängs inte förrän en stund efter bilen stängs av.

Jag har försökt läsa runt lite men hittar så mycket olika saker det kan vara... dem säger att kamremmen är bytt men har inte haft tid att kolla om den verkligen är det.

Turligt nog så köpte jag av företag så förhoppningsvis går detta under dolda fel enligt Konsumentverket då bilen ändå kostade 33000 och annonsen framgår som en bil i mycket bra skick. Men jag vill gärna ha lite kött på benen så är det någon som har något förslag på vad det kan vara och vad den kan kosta att laga? Kan tillägga att jag absolut inte vill skruva med bilen själv nu eftersom jag försöker få dem att göra det.

Är det någon här som har haft dessa problem och lyckats lösa det och kan peka mig i rätt riktning på både pris för att laga och vad som kan vara fel? Jag kan inte notera några större del när jag kollar motorn mer än en slang som går ut genom sidan av luftburken som är ut som den ska vara inkopplad någonstans, kan det vara slangen till vevhusventilationen eller liknande som inte är inkopplad?

Jag har inte skruvat med bilar på över 10 år så vet om ursäkt för dem tröga frågorna...

rolleslitz

Aktiv medlem
Det rätta att göra nu när du gjort en första visuell inspektion är att kontrollera felkoder.
Det lär med stor sannolikhet finnas felkoder, dessa är att jämföra med trafikskyltar utefter vägen.
De ger dig eller verkstaden indikation i vilken riktning felsökning ska göras.

Tnm93

Ny medlem
Det rätta att göra nu när du gjort en första visuell inspektion är att kontrollera felkoder.
Det lär med stor sannolikhet finnas felkoder, dessa är att jämföra med trafikskyltar utefter vägen.
De ger dig eller verkstaden indikation i vilken riktning felsökning ska göras.
Yes det ska göras imorgonbitti då obd2 läsning redan ingick enligt överenskommelse. Jag undrar mest om någon har haft dessa problem i samband med varandra och vet vad som strulade så jag kan lägga fram det till dem imorgon när jag är där och eventuellt till Konsumentverket om det skulle strula något.

Tack för svaret!

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp