Fröken habanero: Projekt Audi A6 avant 2.5 TDi 1995 116hk , från sumpråtta till mysbil?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

SkauneJohan

Medlem
2021-07-30 (i fredags) så inskaffades denna bilen lite halvakut, nybesiktad i början av juli, lite halvsunkig utanpå och inuti, snart 47000mil med nybytad kamrem, renoverad växellåda för ca 2 år sedan med 6växlar numera då den tidigare tydligen var 5 växlad.

bagagelucka som ej kan öppnas, ac som ej kyler(fick med ny kondensator o filter) batteri som håller på att ge upp, fick med 8 extrahjul, extra batteri och en bättre grill.

Verkar även som nån bussing i framvagnen är glapp, när man växlar upp från 3an till 4an så hoppar växelspaken lite fram och det känns glappigt samma när man gasar fullt känns det att något är glappigt

Har iallafall gjort inbokningen av invändig städning med ångtvätt 18 augusti hos https://glossandprotection.se/tvättpaketen

Bilder kommer på tisdag o mer info efterhand
 
Senast ändrad:

SkauneJohan

Medlem
har kört 30mil sedan senaste tankningen, totalt avverkat nästan 50mil sedan inköp. desvärre e soppapriset uppe på 17,50 per liter (n):cautious:o_O avvaktar och hoppas att det sjunker 60öre eller så även om jag är supersugen att mäta soppaförbrukning

hann även med att fixa bilderna på fröken habanero redan nu ;)











har laddat batteriet som jag fick med, fick godkänt av min 18år gamla ctek laddare iallafall och multimetern visar 12,66volt. Imorren blir det testa o se ifall det är rätt batteri och byte, fler bilder kommer!

med en rejäl gnutta tur så hinner jag kanske även fixa grillen
 

SkauneJohan

Medlem
Fick hem paket





Får man dekaler så vill man såklart dekaltrimma


Även kulpåhjul tycker om perikles


Nu ska jag bara hitta nån som kan hjälpa o dra el till ledrampen
 
Senast ändrad:

Jomsviking78

Aktiv medlem
Håller med Clabbe,och blivande veteranbil

Blev påmind att även jag fått tag på en sån här,får väl försöka få hem den:unsure::cool:
vill dock ha bort en bil först(a2an)
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Verkar vara trögt att bli av med din A2. Det var ju sug efter de bilarna för några år sedan, men det är väl SUV för hela slanten nu :rolleyes:.
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
:)
Ja det verkar trögt,dock har jag inte hunnit besikta den än eller lagt den på blocket

Om jag haft plats(har väl om jag vill kankse) tänkte ställa av den och kankse konvertera
om till el-bil,audi A2 är tydligen en bra plattform för detta och många har byggts om
Tänker dock inte lägga ut hundratusentals kronor på detta isf får det bli
ekonomi projekt,vore kul få en räckvidd på kankse 10mil för lokal körning typ:cool:
 

SkauneJohan

Medlem
Har blivit förtjust i fröken habanero, väldigt trevlig bil, ska bli intressant o se förbrukningen imorren när jag tankar

Elbilar, rikemansproblem....lär väl snart komma kilometerskatt på dom? Jag kommer iallafall billigt undan med mina gamla bilar, väldigt impad av fröken habanero ännsålänge

Dessa vilda djur överallt... strålkastaren och så har främre stötfångaren hoppat av sina fästen delvis, får se vad dom säger på verkstan.... hoppas trygghansa är bättre än bedrägeribolaget länsförsäkringar....


Lyckades iallafall fixa grillen idag, 3st 10mm bultar
 

SkauneJohan

Medlem
Grillen var tråkig o grå


Det gjorde stor skillnad


Med mattematik så kan man räkna lite skoj, hoppas det blir bättre efter storservice

 

SkauneJohan

Medlem
Dåliga batterier i kalkylatorn ...
:ROFLMAO::LOL: då är det väldigt svårt

formlen ger medeleffekt över tid, så du ska köra i en växel precis som bromsbänk och detta är drivhjulseffekt, transmissionsförluster är normalt omkring 12-18%, sen bör du mäta i varvtalsområdet omkring maxeffekt om det är detta du vill ha reda på, påliggande bromsar, dåliga hjullager, uppförsbacke, nerförsbacke etc påverkar också
mvh
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
:ROFLMAO::LOL: då är det väldigt svårt

formlen ger medeleffekt över tid, så du ska köra i en växel precis som bromsbänk och detta är drivhjulseffekt, transmissionsförluster är normalt omkring 12-18%, sen bör du mäta i varvtalsområdet omkring maxeffekt om det är detta du vill ha reda på, påliggande bromsar, dåliga hjullager, uppförsbacke, nerförsbacke etc påverkar också
mvh
Nej, ska inte mäta något. Kontrollräknade dina formler mot min bil. Stämde inte alls.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp