Flertalet felmeddelanden

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Ejmelie89

Medlem
Hej alla!

Hoppas kunna få lite hjälp här. Min Audi quattro A5 från 2010 har helt plötsligt börjar få en massa felmeddelanden. Det kommer lite sporadiskt.
Ibland försvinner de helt under någon månad för att sedan dyka upp igen och försvinna.

Men nu senaste gången så höll jag nästan inte på att ta mig hem med bilen.

Jag får dessa felmeddelanden:
Gearbox malfunction
Parkingbreak malfunction
TPMS Varning
Tirepressure malfunction

Ibland har jag fått något av dem, ibland flera och nu senast alla.

Symtomen på bilen när detta sker är att bilen verkar tappa tillfällig kontakt med växellådan. Under färd kan bilen tappa drivkraften och även om gasen tar så överför den ingen kraft till motorn. Men innan bilen blir helt stillastående så får den kontakt igen och fungerar som vanligt. Sen kan det försvinna eller komma tillbaka på liknande sätt efter 5 min.

Vad kan detta bero på?
Kan det vara glapp någonstans? Håller hela växellådan på att rasa? Är det bara någon sensor det är fel på?

Det naturliga är såklart att bara lämna in bilen på verkstad. Men det är inte helt lätt som 30-årig tjej att bara lämna in en bil utan att ha någon som helst koll. Kan lätt bli lurad känner jag.
Därför frågar jag er som har koll. Ni kanske kan ge förslag på vad det kan vara så man har någon hum i alla fall.
 

Robban_F

Aktiv medlem
Tydlig felbeskrivning! (y)
Känner du inte någon som har en felkodsläsare? Med en sådan kan man få fler ledtrådar.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Som tidigare har nämts så är en avläsning av felkoder nödvändig för att kunna komma vidare.
/Hälsningar Claes
 

Robban_F

Aktiv medlem
Inget som har något förslag på något man kan kolla själv på bilen innan man lämnar in den?
Ja, du kopplar in en felkodsläsare och läser av ev. felkoder. Det finns tyvärr ingen knapp att trycka på så problemet försvinner. En aktiv felsökning är nödvändig. Känner du ingen som kan hjälpa till?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp