Felkod P0441

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.

Miles

Ny medlem
Hej!
Har en Audi a4 1.8t som har en återkommande felkod p0441. Släckte koden och körde cirka 200mil sen tändes motorlampan och samma felkod var tillbaka. Bilen går som vanligt i övrigt. Någon som haft samma felkod och hur löste ni den isåfall?
 

PINNEN

Medlem
om du står på tomgång en stund, tickar det då från den svarta ventilen på luftburken? du kan även lossa den och blåsa i den och se om det är stopp eller fullt flöde, det ska vara ett stopp när den inte är aktiverad (den som är inringad med röd ring)
Det kan även vara för högt vacuum i motorn pga en defekt backventil till vevhusventilationen, detta brukar man upptäcka genom att stå på tomgång och lyfta på oljepåfyllningslocket, är ventilen kass så är det ett kraftigt undertryck och man får ta i ordentligt för att lyfta upp locket, den ventilen är dock lite svårare att visa på bild då den sitter i en slang under expansionskärlet
 

Bilagor

Geckon

Ny medlem
Det kan även vara för högt vacuum i motorn pga en defekt backventil till vevhusventilationen
Oj, kan detta kanske påverka oljeflödet negativt? Ett undertryck i vevhuset suger ju t.ex. ur oljan från turbons retur snabbare och det låter ju spontant och okunnigt bra men hur är det med alla andra oljekanaler...? Det har ju skrivits mycket om hög oljeförbrukning i vissa motorer...
 

Miles

Ny medlem
om du står på tomgång en stund, tickar det då från den svarta ventilen på luftburken? du kan även lossa den och blåsa i den och se om det är stopp eller fullt flöde, det ska vara ett stopp när den inte är aktiverad (den som är inringad med röd ring)
Det kan även vara för högt vacuum i motorn pga en defekt backventil till vevhusventilationen, detta brukar man upptäcka genom att stå på tomgång och lyfta på oljepåfyllningslocket, är ventilen kass så är det ett kraftigt undertryck och man får ta i ordentligt för att lyfta upp locket, den ventilen är dock lite svårare att visa på bild då den sitter i en slang under expansionskärlet
Oj sorry för sent svar men jag bytte ”purge valve” jobbigt som fan då slangarna hade krympt men det gick efter mycket om och men. Nollade sedan felkoden kört 400mil sen dess och motorlampan har inte börjat lysa igen så det löste problemet.
 

PINNEN

Medlem
Oj, kan detta kanske påverka oljeflödet negativt? Ett undertryck i vevhuset suger ju t.ex. ur oljan från turbons retur snabbare och det låter ju spontant och okunnigt bra men hur är det med alla andra oljekanaler...? Det har ju skrivits mycket om hög oljeförbrukning i vissa motorer...
angående vacuum och oljeförbrukning så låter jag det vara osagt hur mycket det påverkar oljekanalerna och komponenter i motorn, men det som brukar hända först är att oringar/tätringar och packningar brukar ge sig först, bland annat så brukar halvmånen till ventilkåpspackningen sugas in på 1,8t motorn om den är dålig och detta skapar ju ett hål vilket innebär att det blir ett oljeläckage.
Oljeförbrukningen kan ibland skena vid fel vevhustryck därav att man gjorde vissa vevhustrycksförändringar på audis 2.0t motorn runt 2010-2012 som steg 1 i oljeförbrukningsproblemet, på ett fåtal bilar så avhjälpte det problemet, andra så fick man återgå till starkare kolvringar= byte kolvar och vevstakar.
Idag byter man kolvar/stakar som steg 1 på dessa så det hjälpte väl inte i långa loppet att förändra vevhustrycket...
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp