Felkod p0171, Högre tomgång vid varm motor

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Audi05

Ny medlem
Audi a4 200hk tfsi 19500 mil -05

Noterade för en vecka sedan att tomgången inte gick ner till det normala varvtalet vid ett rödljus. Det höll sig kring 1200 då. Några dagar senare tändes motorlampan, och min elm327 säger "p0171 system too lean, bank 1".
LMM, Vackuumläckage, dålig bränslepump, igensatt bränslefilter. Verkar kunna vara lite olika om man googlar.

Det enda problemet jag märker är alltså problem med tomgången. när motorn är nystartad så lägger den sig på normal tomgång, efter den "förhöjda" tomgången som är vid kallstart. När motortempen når ca 70 så lägger sig tomgången kring 1100-1200. När motor är varm så lägger sig tomgången på allt mellan 1200-1600.

Kan jag som amatör försöka mig på någon typ av felsökning själv? Dom praktiska kunskaperna är en aning begränsade. Det jag behärskar är vanlig service, så som byte av olja och alla filter, tändstift.

Det som är bytt senaste åren, som jag tror kan vara relevant är:

Bränslefilter (2017)
evap n80 ventil (2017)
vevhusventilation, "pucken+slang" (2017)


Video på tomgången när motorn är varm.
https://www.dropbox.com/s/5tvjlxa7rd9x7a2/1598734350743.mp4?dl=0
 

Cossy

Medlem
Felkoden säger att den får för lite bränsle (i förhållande till luft).
Det är inte så att den går i "safe-mode" nu?
 

Cossy

Medlem
Att bilens dator känner av att bilen går för magert, och slår om till ett nödprogram, så att motorn inte ska ta skada.
Men då har du inte full effekt heller, så det borde du märkt.
Lyser motorlampan konstant?
 

Audi05

Ny medlem
Att bilens dator känner av att bilen går för magert, och slår om till ett nödprogram, så att motorn inte ska ta skada.
Men då har du inte full effekt heller, så det borde du märkt.
Lyser motorlampan konstant?
Aha! Full effekt har jag. Accelererar utan problem, hackar inget eller liknande. Jag testade släcka lampan för att se om det skulle komma upp någon ny kod, Men den har inte tänts än igen. Var för två dagar sen. Men tomgången har blivit ännu värre idag, kan gå upp mot 2000 varv. Får bli att lämna in när motorlampan tänds igen.
 

Cossy

Medlem
Låter nästan som om det är ditt spjällhus som bråkar med dig.
Men svårt att säga, utan att ha kikat/testat den själv.
Gör som du tänkt: Lämna in den till en verkstad, och låt de konstatera vad som är fel. Sedan kan du kanske ta ställning till om de, eller du själv ska utföra jobbet.
Jag vet inte hur det är med din modell, om man behöver koda spjällhuset efter demontering.
Kolla isf det också med verkstaden.

Förresten...
Har du kollat alla vaccumslangar och anslutningar, så att den inte drar tjuvluft någonstans?
 

Rige

Ny medlem
Hej! Jag har exakt samma fel på min 2006 A4 fast med 1.8T motorn. Jag bytt PCV-ventilen, rengjort vevhusventilationen (som var rejält igensatt), bytt temperatursenorn IAT, rengjort MAF-sensorn, och tätat ett antal mindre vacuumläckage på insugsidan. Jag har dock ett mindre läckage kvar att fixa under insuget. Inget har hittills hjälpt. Koderna jag får är P0171, P1128 som båda pekar på system too lean bank1. Idag fick jag även P1548 Boost pressure regulation valve N75. När jag tittar på livedata så reagerar jag på att på att jag har en insugstemperatur på ca 30 grader trots att IAT är bytt (utetemperatur ca 5 grader) Hittade du felet på din?
 
Senast ändrad:

mahler

Aktiv medlem
Vanligt fel är att ventilen till tankavluftningen går sönder då slår den felkod p0171. Lätt att byta sitter till höger om gasspjället. Sök på 06E 906 517 A . Har för mig att det inte ska gå att blåsa genom den om man plockat loss den, får den 12v ska den öppna. Men det förutsätter att man inte har något annat vacumläkage.
 

Rige

Ny medlem
Hej! Jag har exakt samma fel på min 2006 A4 fast med 1.8T motorn. Jag bytt PCV-ventilen, rengjort vevhusventilationen (som var rejält igensatt), bytt temperatursenorn IAT, rengjort MAF-sensorn, och tätat ett antal mindre vacuumläckage på insugsidan. Jag har dock ett mindre läckage kvar att fixa under insuget. Inget har hittills hjälpt. Koderna jag får är P0171, P1128 som båda pekar på system too lean bank1. Idag fick jag även P1548 Boost pressure regulation valve N75. När jag tittar på livedata så reagerar jag på att på att jag har en insugstemperatur på ca 30 grader trots att IAT är bytt (utetemperatur ca 5 grader) Hittade du felet på din?
Tack för tipset. Jag har bytt den. Däremot hittade jag att röret som benämns ”breather tube” var sprucket och den tar in stora mänger tjuvluft. Var svårt att se men när jag kände på röret så trillade det i bitar... nytt beställt. Återstår att se om det var det enda problemet.
 

Bilagor

mahler

Aktiv medlem
Tack för tipset. Jag har bytt den. Däremot hittade jag att röret som benämns ”breather tube” var sprucket och den tar in stora mänger tjuvluft. Var svårt att se men när jag kände på röret så trillade det i bitar... nytt beställt. Återstår att se om det var det enda problemet.
Backventilen 6 brukar också paja har du kollat den? T:et nr 5 brukar också bli dåligt och spricka.
 

Rige

Ny medlem
Breaher tube samt backventilen nr6 är nu bytt och allt funkar perfekt igen. Backventilen hade ett hål i membranet så fick motorn mycket tjuvluft. Tack för tipsen...
 

ncif

Medlem
Den där breather tube for för mig oxå runt 20'000mil (1.8t, BFB), samma symptom - hög tomgång, gick dock att köra, men lite svår att stänga av. Vanligt fel, är riktigt varmt där så den tar en del stryk med åren.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp