Felkod 01039 tempsensor

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Dalle78

Ny medlem
Hej
Hoppas på lite hjälp. Gäller audi a3 1,8t -01.
problem: kylfläkten startar direkt vid tändning och tempmätaren i bilen rör sig aldrig över 60 gr. Felkoden visar 01039 (tempsensor kylvätska). Jag har bytt den och problemet kvarstår. Vad kan det då vara? Byglar jag kontakterna på den 4poliga anslutningen så stannar fläkten och mätaren går upp till 90 på tändningsläge med motor kall och avstängd. Kan det va nån annan givare som spökar eller kan det vara så att jag fått en ny givare som inte funkar? Tacksam för svar från nån som vet utan att gissa för mycket. Mvh
 

Killawife

Aktiv medlem
Det finns två givare faktiskt. Den ena ger signalen till tempgivaren och den andra slår till den tempstyrda elfläkten. Givaren sitter på kylaren och det finns ett relä som sitter där nånstans som styr fläkten, du kan följa kabeln från fläkten så hittar du den. Felkoden du har är dock för tempgivaren som sitter på baksidan av motorn, till höger i motorutrymmet. Du måste dock radera felkoden manuellt för att den ska försvinna.
 

Dalle78

Ny medlem
Det finns två givare faktiskt. Den ena ger signalen till tempgivaren och den andra slår till den tempstyrda elfläkten. Givaren sitter på kylaren och det finns ett relä som sitter där nånstans som styr fläkten, du kan följa kabeln från fläkten så hittar du den. Felkoden du har är dock för tempgivaren som sitter på baksidan av motorn, till höger i motorutrymmet. Du måste dock radera felkoden manuellt för att den ska försvinna.
Tack! Så du menar att man måste radera felkoden efter byte för att allt ska fungera som det ska?
 

Swizz

Aktiv medlem
Possible Causes

  • Wiring and/or connections faulty
  • Engine Coolant Temperature Sensor (G2) faulty
Possible Solutions

  • Check wiring and connections
  • Check / Replace Engine Coolant Temperature Sensor (G2)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp