Färddator.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

JanneW

Ny medlem
Hej!
Köpt en A6 C6 nu i helgen och kollade upp utrustningen innan köpet. Där står att bilen är utrustad med färddator men jag kan endast få fram hur mycket bensin det finns kvar och temp men inget annat. Jag har kollat upp detta och tydligen så ska du ha en knapp på vindrutetorkarspaken vilket saknas på min bil där du ska kunna bläddra dig fram för olika info. Instruktionsboken visar även där knappen på spaken, är det ett tillval till min bil?
 

Killawife

Aktiv medlem
Vad jag förstår så är det två olika färddatorer. Den ena är som din, visar hur långt du kommer på din tank samt att det finns en timer. Sen finns det en större modell med snittförbrukning, snittfart och lite andra funktioner. För den mindre så har man ingen kontroll på spaken utan dess två funktioner sköts med ratten på panelen mellan sätena. Du har ju då högst troligen denna. Det finns att köpa den större datorn för eftermontering. Du kan läsa om det här: https://www.eftermontering.se/audi/5586-original-farddator-forarinformationssystem-for-audi-a6.html
 

Mr C/

Ny medlem
Killawife..
Har samma fråga!
Men till en A6 C5 2002 2.7T och helt utan FIS (Basic och mest pixel fel 👎)
Har snubblat över ett nytt VDO instrumentet cluster (Felfri display) med FIS och tillhörande spakcentral..
Så till frågan, om man bortser från kodning/VCDS är elsystemet förberett (Typ plug n play) för att kunna installera/montera det nya clustret med önskade funktioner?!
Kodning av cluster/immobilzer får bli problem nr 2 isåfall 🤔
Mv C/
 

Mr C/

Ny medlem
Joo, jag blev själv lite besviken när jag kikade på denna och och såg att hö spaken saknade ngr knappar!
Om vi delar upp displayen i 4 delar på höjden så är det bara dom 2 nedre som är aktiv och en tunn plast delare ovan om du inte sett denna version tidigare.. (nytt även för mig)
Ska prova och lägga upp ett foto 🙂
Har du erfarenhet av att byta cluster som lite vägledning!
Tänkte mer på immobilzer och logg in etc etc med VCDS?!
Tycker många videos går för fort/otydliga då det kan ställa till stora problem om man gör fel, men får försöka hitta ngt bra annars hos Ross Tech (Tror jag sett ngt där tidigare år!)
Mv C/
 

Killawife

Aktiv medlem
Nej jag har inte programmerat nån gång. Jag har bytt cluster en gång men då bytte jag även ecu och tändningslås. Jag hade två likadana bilar så det var enklast.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp