Erfarenheter Q8 e-tron

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

ferlin

Medlem
Testar att starta en tråd om Q8 e-tron och hoppas på lite utbyte :) Kul att höra hur ni upplever bilen, förbrukning, ev jämförelse med den "vanliga e-tron" eller andra Audimodeller, tips och tricks och annat. Själv väntar jag på en Q8 e-tron 50, chronosgrå, S-line med lite extra, blir vår första elbil så det blir spännande såklart. Förväntad leverans i början på juni! Så, mata på med era erfarenheter! Tar även tacksamt emot tips på lämplig laddbox att installera hemma.
 

ferlin

Medlem
Här var det drag! Kan iaf meddela att vi fått bilen nu är mkt nöjda :) Tyst och stabil, snygg som den tycker jag. Betydligt mer alert att köra än Q7:an jag hade tidigare, dock mkt mindre utrymme såklart. Verklig räckvidd ca 40 mil vilket räcker för det mesta.

Fått en Zaptec home installerad som laddare.
 
  • Like
Reactions: Per

Nimo

Aktiv medlem
Här var det drag! Kan iaf meddela att vi fått bilen nu är mkt nöjda :) Tyst och stabil, snygg som den tycker jag. Betydligt mer alert att köra än Q7:an jag hade tidigare, dock mkt mindre utrymme såklart. Verklig räckvidd ca 40 mil vilket räcker för det mesta.

Fått en Zaptec home installerad som laddare.

Jag skulle säga att det är lika effektivt att ställa sig i skogen och skrika som att fråga något här, tyvärr.
 

Sewen

Ny medlem
Jag skulle säga att det är lika effektivt att ställa sig i skogen och skrika som att fråga något här, tyvärr.
Har Volvo V90 CC men vill byta till helel. Signad upp här för att läsa på lite innan köp, ställa nån fråga, sätta mig in i olika utrustningspaket osv men känns knappt lönt.
Volvoforumet jagrullar är ju ypperligt och har så även varit när jag körde XC70. Finns även en bra facebookgrupp. Är det månne en bättre källa för information när det gäller E-tron?
 

Per

Administrator
Forumpersonal
Just etron avdelningen har något mindre folk... Men det lär ta sig över tid.
 

Paul

Ny medlem
Har en q8 55 men tycker förbrukningen är för hög, den ligger på runt 3,2-3,5 kör aldrig över 100km/timmen,
Börjar fundera på om det är något fel?
Vad tror ni?
 

ferlin

Medlem
Är det mycket kortkörning i det och minusgrader är det normalt skulle jag säga. Jag ligger på mer än det på körning i stan nu på vintern.
 

Paul

Ny medlem
nej det har varit väldigt lika med motorväg och by typ, har 22” hjul på vet inte om det gör mycket, har precis lagt på 21” vinterhjul nu så får väl se om det gör något! Temperaturen har legat runt +9 nere i Skåne
 

JohJes

Medlem
nej det har varit väldigt lika med motorväg och by typ, har 22” hjul på vet inte om det gör mycket, har precis lagt på 21” vinterhjul nu så får väl se om det gör något! Temperaturen har legat runt +9 nere i Skåne
Räkna med dubbla förbrukningen i vintertid. Inget fel!
 

ferlin

Medlem
Ett tips är att kolla däcktrycket, i 22" skulle iaf jag ha över 3 kilo. Om du kör 90km/h i i säg tre mil och temperaturen ligger på ca 9 grader så ska du faktiskt utan problem komma under 3kwh/mil. Om inte kan det vara läge att kontakta verkstan.
 

Peter M

Ny medlem
Har en q8 55 men tycker förbrukningen är för hög, den ligger på runt 3,2-3,5 kör aldrig över 100km/timmen,
Börjar fundera på om det är något fel?
Vad tror ni?
Låter mycket. Jag har en som är uttagen 2023-11. Den har i vinter dragit 2,7-2,8. Just nu med väder +5-10 så har den dragit 2,2-2,5. Kör bollnäs sthlm lite legat mellan 80-120km/h
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp