Erfarenheter av att äga Audi R8 Type 42 – tips och råd från svenska ägare

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

TrickyRick

Ny medlem
Jag är sugen på att köpa en Audi R8 så har börjat göra lite research på hur den är att äga. Tänker framförallt på de tidiga modellerna (Type 42). Tyvärr är mycket av informationen som finns på internet väldigt amerikansk, t.ex. https://www.r8talk.com/. Det går tyvärr inte att söka på "R8" här på forumet eftersom det är en för kort term och så fort man lägger till något mer (T.ex. "Audi R8") får man massa irrelevanta träffar.

Därför är jag nyfiken på om någon här har lite svenskt perspektiv på det. Framförallt tänker jag på hur det ser ut med underhåll t.ex. Hur är kostnaderna? Är de mer som en "vanlig" Audi när det kommer till service, reservdelar osv eller är det närmare t.ex. Lamborghini som ju bilen har en del gemensamt med? Kan man bara knalla in hos sin lokala Audi-handlare och få den servad?

På de amerikanska forumen är det många som oroar sig över sprickor i karossen där fram och det verkar som att folk är delade i två läger där vissa säger att man måste göra en "fix" som är baserad på en förändring som Audi gjorde när de släppte cab-varianten och andra anser att folk nojar i onödan och det är ett otroligt ovanligt problem om man inte krockat bilen. Är det någon som gjort en sån fix i Sverige? I så fall var?

Stort tack på förhand!

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp