Engineflush?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

LarsGbg

Ny medlem
Hej Audi-vänner!

vad jag förstår har motorn till en bensinare 1,8t B6 årsmodell 2003 problem med oilsludge. Jag har bytt oljesilen en gång för 8000 mil sedan. Därefter byter jag motorolja och filter var 1200 mil. Vad kan jag mer göra för att undvika att oljan koksar igen och täpper till silen? Invändig motortvätt?

Och är det någon som har erfarenhet här att flusha motorn med en blandning av motorolja och diesel?

tacksam för er hjälp!
 
S

Stefan Norell

Gäst
Hej, oljesludge blir det väl bara om man kör på longlifeoljor som ska bytas efter 2000-3000 mil, om du byter på 1200 lär det inte bli några problem, kör INTE engine cleaner, det gjorde jag istället för att byta pickup och det som hände var troligen att gammal sot löstes upp och vandrade upp i toppen så den skar med motorbyte som följd!
 
R

rrr

Gäst
Hej Audi-vänner!

vad jag förstår har motorn till en bensinare 1,8t B6 årsmodell 2003 problem med oilsludge. Jag har bytt oljesilen en gång för 8000 mil sedan. Därefter byter jag motorolja och filter var 1200 mil. Vad kan jag mer göra för att undvika att oljan koksar igen och täpper till silen? Invändig motortvätt?

Och är det någon som har erfarenhet här att flusha motorn med en blandning av motorolja och diesel?

tacksam för er hjälp!
Nja, motorn har egentligen inte problem med oilsludge. Ägare som servar efter longlifekonceptet kan orsaka problem... Speciellt vid många kallstarter och kortare körningar.

Byter du olja var 1200 mil och använder olja av rätt kvalisort enligt instruktionsboken ska du inte få problem.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp