Elmotorstyrd baklucka kärvar

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Geckon

Ny medlem
Hej, problemet gäller en A4 Tdi 2.0 Allroad 2010.
Någon som vet varför bakluckan stannar halvvägs när den öppnas med fjärren?
Måste tvinga upp luckan för hand resten av biten. Öppnar där den stannat med ett "knyck" och sedan måste den fortsätta tryckas upp till ändläget. Däremot funkar det perfekt att stänga luckan med fjärren.

Tror att något gick snett när jag bytte båda gasfjädrarna för när luckan var helt öppen så föll den när ena gasfjädern lossades.
Borde alltså ha stagat upp luckan innan men fattade inte att den är så tung att andra gasfjädern inte höll luckan öppen.

En fråga alltså men också en vänligt sinnad varning till andra som funderat på GDS. Jag bytte bara för att ena gasfjäderns cylinder börjat rosta och fläka sig trots att bakluckans elmotorstyrning fungerade ok.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jag har aldrig pysslat med någon elbaklucka, men däremot läst ett och annat. Har sett att det ska gå att lära luckan hur mycket den ska öppna, tex. om du står i ett garage med lågt i tak, så att luckan inte smackar i taket.
Om det funkar på din bil vet jag inte, men det borde stå något i instruktionsboken i så fall.
/Hälsningar Claes
 

Geckon

Ny medlem
Man tackar för tipset Clabbe, återkopplar när jag fördjupat mig och testat. Värt guld om man slipper ta ned innertaket eller hur det nu ser ut... kanske felkodsanalysatorn har någon service funktion
 

Geckon

Ny medlem
Man får tacka Moderatorn för hinten.
Startade motorn, öppnade bakluckan dit den kärvade och tvingade sedan upp den högst upp. Tryckte in luckstängarknappen i luckan tills blinkers började blinka. Det var allt. Nu funkar det perfekt. Instruktionen fanns även i handboken men det var länge sedan man tittade i den.
Skicka ditt swish nummer till mailen så swishar jag en lunch. Hade bäst...
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Kul att det löste sig och man tackar för erbjudandet om lunch, men skicka gärna bidraget till någon som behöver det bättre. Jag får nog tillräckligt med mat ändå ;).
Tack för återkopplingen, det är värdefullt för andra användare som söker information ?.
/Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp