dragkrok audi tt

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

owen

Ny medlem
min besiktningsman vägrar att godkänna drag på min TT, då bilen enligt honom inte är typad för drag. trots det har många fått igenom bilarna med drag och det finns återförsäljare för dragkrokar i både Sverige och Tyskland. jag har pratat med återförsäljare i Sverige som menar att de sålt flera dragkrokar och att de aldrig hört talas om att det skulle vara några problem med att typa bilen för drag. chassiet är det samma som på Audi a3 och Skoda Octavia. jag har skrivit till flera leverantörer till kopplingarna Tyskland där det måste finna sett typgodkännande, men i te fått något svar. finns det någon här som vet hur jag ska gå till väga?
 

Bilagor

owen

Ny medlem

tack för svaret.

jag fastnar för meningen:

"Är din bil EU-typgodkänd och dragkroken som är monterad är avsedd för bilen och även ingår i dess godkännande får den användas för att dra ett släp."

Jag vill ju tolka detta som om att då det finns ett antal dragkrokar som är tillverkade och godkända för Audi TT, så därför borde det gå att få igenom bilen med en dragkrok. Tyvärr ser inte min besiktningsman det så och några egentliga förklaringar får jag inte. Han hänvisar till ett paragraf som säger att bilen inte är typad för drag. Transportstyrelsen skriver att finns det inga papper på det, så är det inget dragfordon, vilket motsäger det du skickade till mig. Hur som helst verkar hänga på den enskilda besiktningsmannen, vilket inte är direkt rättssäkert.
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Myndigheter nuförtiden verkar inte ha något exakt svar på något. Tullen vet inte vilka regler som gäller för införsel av sprit efter en 22-timmarsresa till Åland. Polisen vet inte vilka regler som gäller för nummerskyltar på bilar.
Därför: Gör som Jomsviking föreslår och åk till ett annat ställe och besiktiga. Om den går igenom så köp en lott ... :)
 

Killawife

Aktiv medlem
Jag hade detta problemet med min S6:a med, då den enligt besiktningsmannen inte får ha drag, trots att alla infästningar finns där. Efter att jag tjatade lite så lät dom det bero. Men det finns nog inte mycket man kan göra om bes-gubben har bestämt sig mer än att åka nån annanstans. Det är inte direkt ovanligt att man får olika bud beroende på vart man åker.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp