Diesellukt i kupén

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Fresch

Ny medlem
Hej!

Vad skönt att se ett Audiforum igen. Har saknat det sedan nordicaudi lade ner :)

Jag har senaste tiden upplevd dålig lukt i kupén när man kallstartar motorn. Jag gissar att det kommer från motorn och det luktar diesel, kanske från dieselvärmaren. Har inte känt att det luktat så här illa förra vintern, men i höst har det blivit riktigt illa. Värst är det när man startar bilen kall och sedan står still i bilkö.

Något ni har upplevt? Några ideér?

Bilen, Audi A6 Allroad (204 hk), har gått 10000 mil

mvh
Fredrik
 

Mojje

Ny medlem
Hej!

Vad skönt att se ett Audiforum igen. Har saknat det sedan nordicaudi lade ner :)

Jag har senaste tiden upplevd dålig lukt i kupén när man kallstartar motorn. Jag gissar att det kommer från motorn och det luktar diesel, kanske från dieselvärmaren. Har inte känt att det luktat så här illa förra vintern, men i höst har det blivit riktigt illa. Värst är det när man startar bilen kall och sedan står still i bilkö.

Något ni har upplevt? Några ideér?

Bilen, Audi A6 Allroad (204 hk), har gått 10000 mil

mvh
Fredrik
Hej
Kan vara diseldimma som läcker från högtryckspupen , axeln eller någon röranslutning. Enligt Mekonomenverkstad har flera tidigare fall åtgärdats.
Har en 2.0tdi 4F där jag nyss gjort kamremsbyte vid 19.000
Jag hade läckage vid axeltätning. Bytte mot beg.pump. Borde gå att kontrollera genom att ta bort plastlock ovan motor och lysa med lampa när det är mörkt så borde läckage synas.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
100% säker på att det är avgaser från dieselvärmaren, prova att slå av tillsatsvärmaren och se om det blir skillnad.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp