Dieselgate = slö och törstig bil, lösning chip !?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

bittidude

Medlem
Ni som har chippat era bilar efter dieselgate, hur är bränsleförbrukningen ?

Har en A4 allroad 2.0TDi, som drar tok för mycket tycker jag. Färddatorn säger att den drar 6.8l/100km men verkliga förbrukningen ligger på 7.8l/100km.

Kommer bilen dra mindre eller kommer den bara att bli piggare ?
 

A4STCC

Ny medlem
Det beror nästan helt på din motoroptimerare. Generellt går motorn effektivare med mer optimerad förbränning efter chipning vilket kommer både sänka din förbränning enbart det är sk eco trommning. Vissa optimerare som optimerar för effekt lägger även på högre laddtryck och således även mer bränsle vilket betyder att kör du lungt så drar bilen minde än förr men med tyngre gasfot får du mer än org effekt men till en högre bränsleförbrukning. Så mitt råd är att vända sig till optomerare och fråga. På min 2.0tdi automat tiguan fick jag betydligt mer gasrespons oxh piggare bil men med lägre förbrukning på normal körning. (Ca 0.65)

hoppas du blev nått klokare.
 

bittidude

Medlem
Teorin är jag medveten om, men undrar mest om det stämmer med verkligheten. Vet att min inte drog så mycket innan dom uppdaterade programvaran.

Blir och chippa bilen sen får man se vad som händer.
 

CarlA4

Medlem
Har trimmat båda min senaste A4 en B8 (-10) och en B9 (-17). På frågan om det sänkt bränsle förbrukningen, så upplevde jag inte någon skillnad. Det jag dock märkta var att dom skrev över trimningen vid uppdatering, då upplevdes den EXTREMT trött och slö. Dock så var det bara att skjuta in den igen från PPC boxen som jag fick med BSR trimmet. Trimma den så kommer den bli "piggare" men om den blir snålare är svårt att svar på.
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Kört Allroad 2.0 Tdi sen i måndags då jaf fick den levererad,är en 2013 med 16600 mil

Inte märkt av varken slöhet eller att den glufsar diesel :unsure:
Tycker den går väldigt fint och använder man sportläget vid korsningar eller tät stadskörning
blir den rappare o piggare

Dock är det inte samma körglädje som TT förstås:cool:
 

bittidude

Medlem
Ägt min Allroad snart 6 år och innan dieselgate behövde man inte växla till 5:an när man gjorde omkörningar på E4. Innan uppdateringen hade den bättre bottenvrid och drog mindre bränsle på landsväg. Efter deras uppdatering vart bilen betydligt slöare på låga varv och drar 7,8l/100, innan uppdatering så låg den siffran under 7,0l......Blir och chippa bilen och sen får man se om den blir snålare eller inte. Hade jag köpt bilen ny hade jag lämnat tillbaka skiten efter deras uppdatering.
 

MickeM

Medlem
Har erfarenhet, sen är frågan vad personen i fråga har för årsmodell på bilen? 177hk TDI har ju tom problem med kolvar och oljeförbrukning.
Dåliga oljeringar (i förekommande fall) påverkar inte prestandan.
Är en dieselmotor internt så sliten att den tappar märkbar prestanda har den startsvårigheter pga dålig kompression.

Dålig turbo, i så fall, men dem är inte en intern del av motorn.

Oljerester som.påverkar fueltrim?
Nej, då jäklar blåryker den i så fall. Rejält.

16000mil är för övrigt ingenting på bilar från detta årtusende. Det är inte 1960-talsmotorer och oljor längre där motorerna pallade typ 10-15k innan det var helrenovering.
Även turbo är med i över 30k mil på standardbilar. Lite chip spelar mindre roll. Sen går allt att köra sönder fort.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp