Dörrlåsen fungerar inte

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Tenninge

Ny medlem
Hej alla klok Audi människor,

Jag har en Audi A3 2009 TDI och nu har låsen slutat fungera på bilen.

Det började med HB sedan HF och nu VB. Så den enda dörren jag kommer in i är förardörren. Jag kan låsa med fjärrlåset men dörrarna öppnas inte. Dessutom har det manuella låset på förardörren slutat fungera. Så nu börjar det bli lite kris om även den dörren inte svarar på fjärrlåset!

Jag bor ju i Frankrike och det är svårt att förklara för för min garagekille. Har googlat lite och det verkar kunna vara ngt som heter aktivator på dörrarna som kan vara ur funktion och skall vara ett vanligt fel på A3 på runt årtalet för min bil

Min fråga till er är om ni tror att det stämmer och vart man i så fall kan hitta spana aktivatorer. Eller om det kanske är kablaget till dörrarna som är skadade.

Tacksam för all hjälp och idéer!

hälsningar
Yvonne

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Min första tanke är att kablarna mellan förardörren och karossen är skadade. Sitter en gummibälg, typ dragspel, som kablarna går i och där böjs kablarna varje gång du öppnar och stänger dörren.
Du kan lossa lite på gummibälgen och kika om det går att se något skumt.
Jag vet inte om det påverkar även de andra dörrarna, men förhoppningsvis finns det någon här som kan fylla i mina kunskapsluckor.

/Hälsningar Claes

Killawife

Aktiv medlem
I dörrlåsen sitter en liten mikrobrytare som är den som öppnar och stänger dörrlåsen när man trycker på knappen. Det är vanligt att dessa blir förstörda av fukt. Man kan köpa dem lösa och byta eller byta hela dörrlåset. Dessa finns att köpa relativt billigt på ebay. Jobbet att byta dem är dock lite omständigt då det sitter mycket i vägen.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp