Dörrarna förblir låsta

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Wroom

Ny medlem

Audi A4 2009.


Det började med att förardörren inte låstes upp när jag tryckte på dosan, fick ibland trycka 2-3 gånger innan den låstes upp.
Sedan la den av helt och hur mycket man än trycker så öppnas den inte. Fick öppna passagerardörren och sedan öppna förardörren
inifrån.

Nu så har även passagerardörren lagt av.
Ibland så funkar den att öppna, och ibland inte.

Bakdörrarna samt bagageluckan gå att öppna fortfarande utan problem.


För några veckor sedan så fick jag upp meddelande om att det var svagt batteri - men laddas då jag kör.
Detta har kommit upp mer frekvent nu när jag startar bilen. Även när jag kört längre sträckor i hopp om att det har laddats.

En sak som kanske kan vara till hjälp i detta problem är att när batteriet inte varnar så startas radion som vanligt på den kanalen jag hade när jag stängde av bilen.
Men när bilen varnar för svagt batteri så är radion avstängt och jag måste sätta på den.
Om batteriet inte orkar dra igång låssystemet och andra delar?
Om detta betyder att batteriet är helkasst och behöver bytas?

En annan sak som jag märkt eller om jag inbildar mig är att handtaget på passagerarsidan är slappt då det inte går att låsa upp.
Känns som om handtaget skulle vara löst på något sätt. Eller om det ska kännas så när bilen är låst?

Kan det vara batteriet som är problemet att dörrarna inte låses upp?
Men borde inte bakdörrarna och bagageluckan få samma problem då?

Har även läst att nyckeln måste "paras ihop" med batteriet om man bytt batteri eller kopplat ifrån?
Vet inte om det stämmer eller ej men...
Har haft bilen inne för oljebyte och annat fix, så om man kopplar ur batteriet när man gör service?

Om detta kanske kan vara boven? Hur "parar" man då ihop nyckel med låssystemet igen om det nu stämmer att man ska göra så?

Ska även tilläggas att jag för det mesta bara kör korta sträckor. Mellan 2-8km dagligen förutom då jag får upp felmeddelande om att batteriet behöver laddas så tar jag en extra sväng.

Tack och gott nytt år!
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Börja med att ladda batteriet ordentligt med en riktig laddare, typ Ctek, och börja därifrån. När batteriet börjar bli klent så stängs mindre viktiga funktioner ner så att bilen trots dåligt batteri fortfarande funkar.
/Hälsningar Claes
 

Swizz

Aktiv medlem
Batteriet bör du byta.
Cellerna tar skada när batteriet är urladdat och att ladda upp det hjälper ej då cellskiktet upphör ta emot laddning, det betyder att batteriet ej laddas upp till en 100% nivå, utan kanske 60-80%. Denna siffra blir lägre för varje gång batterispänningen sjunker under 8-9V.

I fallet med dörrarna är ett känt problem den så kallade "bowden vajern" som går mellan dörrlåset och handtaget. Vatten brukar ta sig in i vajern och vid kalla temperaturer fryser vajern fast, vilket bidrar till att du ej kan få upp dörren. Det finns en ny, förbättrad vajer från Audi.

Står mer här, ---> https://www.audizine.com/forum/showthread.php/843553-Rear-door-cable-broke-need-help
 

Wroom

Ny medlem
Batteriet bör du byta.
Cellerna tar skada när batteriet är urladdat och att ladda upp det hjälper ej då cellskiktet upphör ta emot laddning, det betyder att batteriet ej laddas upp till en 100% nivå, utan kanske 60-80%. Denna siffra blir lägre för varje gång batterispänningen sjunker under 8-9V.

I fallet med dörrarna är ett känt problem den så kallade "bowden vajern" som går mellan dörrlåset och handtaget. Vatten brukar ta sig in i vajern och vid kalla temperaturer fryser vajern fast, vilket bidrar till att du ej kan få upp dörren. Det finns en ny, förbättrad vajer från Audi.

Står mer här, ---> https://www.audizine.com/forum/showthread.php/843553-Rear-door-cable-broke-need-help
Super!
Tack som fasen för det! :)
Då jag är riktigt usel på att mecka och gärna lämnar ifrån mig jobb som detta.

Hur mycket tror du det går på hos en verkstad ungefär för att byta så båda dörrarna funkar igen?
 

Swizz

Aktiv medlem
Super!
Tack som fasen för det! :)
Då jag är riktigt usel på att mecka och gärna lämnar ifrån mig jobb som detta.

Hur mycket tror du det går på hos en verkstad ungefär för att byta så båda dörrarna funkar igen?
Räkna med 1600:- per dörr, hos en auktoriserad Audi verkstad.
Bra att du är medveten om att du ej ska meka, många som inte hajjat det :D
 

Wroom

Ny medlem
Räkna med 1600:- per dörr, hos en auktoriserad Audi verkstad.
Bra att du är medveten om att du ej ska meka, många som inte hajjat det :D
Okej.
Haha, precis. Är glad att jag ens lyckas tanka.
Såg en video på hur man skulle göra med vajern, men förstod rätt så fort att jag nog skulle ha sönder mer
än få det lagat.

Då blir det en sväng till Audiverkstan i veckan,
Tack för hjälpen!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp