Centrallåset låser sig självt. Audi 80 2,0E automat 1993.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Crowbar

Ny medlem
Hej, centrallåset låser sig självt när man lägger i driven. Detta händer även när bakluckan stängs. Vad kan vara fel?
 

Fenrir

Medlem
Har felet uppkommit nu eller har det alltid varit så ?
Är bilen importerad från USA ? I så fall behöver det inte vara ett fel deras bilar låser dörrarna när du börjar köra. Detta för att skydda mot rånförsök.

Mest troligt är annars att du har ett relä som är defekt eller kortslutning.
Jag hade börjat kolla igenom alla säkringarna så att de har rätt Ampere på rätt plats. Låter kanske underligt men jag har sett många konstigheter när folk satt för kraftiga säkringar på fel plats.
 

Crowbar

Ny medlem
Tack för ditt svar. Jag har bytt låskista på förardörren. Fenomenet uppstod dock ett par veckor senare efter en tvätt. Tvättade utan högtryck och ingen motortvätt. Trodde att vatten trängt in i någon brytare eller dylikt men så verkar det inte vara. Borde ha torkat vid det här laget.Ska kontrollera säkringarna. Tack än en gång.
 

Crowbar

Ny medlem
Blir inte klok på detta! Jag har kontrollerat säkringarna de är alla i sin ordning. Hittar ingen förteckning över de relän som finns så de vet jag inget om. Har däremot funnit att bilen låser sig oxå när man stänger bakluckan. Rättare sagt några centimeter innan luckan är helt nere. Gällande växelväljaren så låser sig bilen när man går från R till något annat läge oavsett vilket. Finns det någon gemensam nämnare mellan växelväljaren och bakluckan? Det enda jag kan tänka mig är backlyset. Som förövrigt fungerar som det ska. Hoppas någon kan hjälpa mig, har ingen lust att lämna till verkstan. Känns som det skulle bli dyrt. Tack på förhand.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Blir inte klok på detta! Jag har kontrollerat säkringarna de är alla i sin ordning. Hittar ingen förteckning över de relän som finns så de vet jag inget om. Har däremot funnit att bilen låser sig oxå när man stänger bakluckan. Rättare sagt några centimeter innan luckan är helt nere. Gällande växelväljaren så låser sig bilen när man går från R till något annat läge oavsett vilket. Finns det någon gemensam nämnare mellan växelväljaren och bakluckan? Det enda jag kan tänka mig är backlyset. Som förövrigt fungerar som det ska. Hoppas någon kan hjälpa mig, har ingen lust att lämna till verkstan. Känns som det skulle bli dyrt. Tack på förhand.
Mystiskt fel. Låser sig c-låset om du har bakluckan öppen och lägger i driven?
Känns som att det skulle kunna vara en eller flera kablar i genomförningen mellan baklucka och kaross, men jag har ingen aning om hur det skulle kunna hänga ihop med växelväljaren.

Men som sagt, prova det jag föreslog och se om det förändrar något. / Hälsningar Claes
 

Crowbar

Ny medlem
Mystiskt fel. Låser sig c-låset om du har bakluckan öppen och lägger i driven?
Känns som att det skulle kunna vara en eller flera kablar i genomförningen mellan baklucka och kaross, men jag har ingen aning om hur det skulle kunna hänga ihop med växelväljaren.

Men som sagt, prova det jag föreslog och se om det förändrar något. / Hälsningar Claes
Mystiskt fel. Låser sig c-låset om du har bakluckan öppen och lägger i driven?
Känns som att det skulle kunna vara en eller flera kablar i genomförningen mellan baklucka och kaross, men jag har ingen aning om hur det skulle kunna hänga ihop med växelväljaren.

Men som sagt, prova det jag föreslog och se om det förändrar något. / Hälsningar Claes
Tack för svaret. Jag gjorde som du sa och centrallåset fungerar som vanligt när bakluckan är öppen. Så jag antar att det är något i den som fallerat. Låsningen påverkades inte av att fäxelföraren flyttades. Får nog riva ut inredningen och titta på kablarna. Om inte du eller någon annan som läser detta har något specifikt tips. Hur som haver var detta ett steg i rätt riktning. TACK.
 
C

Claes

Gäst
Tack för svaret. Jag gjorde som du sa och centrallåset fungerar som vanligt när bakluckan är öppen. Så jag antar att det är något i den som fallerat. Låsningen påverkades inte av att fäxelföraren flyttades. Får nog riva ut inredningen och titta på kablarna. Om inte du eller någon annan som läser detta har något specifikt tips. Hur som haver var detta ett steg i rätt riktning. TACK.
Jag vet inte om du har möjlighet att låsa centrallåset via låset på bagageluckan, det kan jag göra på min - 97:a. I så fall har du en möjlig felkälla där också.
Men det lutar nog mer mot något kabelknas med tanke på vad du skriver. Kablarna i alla övergångar, dörrar, motorhuv och baklucka lever ett tufft liv och böjs många gånger under åren... /Hälsningar Claes
 

Crowbar

Ny medlem
Det är korrekt. Men jag antar att det är någon elektronik som styr det. Problemet verkar vara någonstans i bakluckan. Jag har noll och ingen koll på vad som gör vad. Hoppas det är självmarkerande när jag börjar riva inredningen. Har du några handfasta tips emottages dessa tacksamt.
 

Crowbar

Ny medlem
Har inte haft tid att skruva. Kommer att skriva om hur det gick när det löst sig. Eller om jag har fler frågor.
Tack för omtanken.
 

Crowbar

Ny medlem
Då har det löst sig. Det var några ledningar i kabelstammen i bakluckan där isoleringen nötts bort. Bytte förarsidans kabelstam och nu fungerar allt som det ska.
Tackar samtliga som bidragit med tips och råd.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp