Byte packning ventilkåpa A100 2.3E AAR

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Mhorix

Ny medlem
Jag försöker förbereda mig på ett byte av packningen till ventilkåpan på min Audi 100 C4 -91, 5-cyl bensin. Läcker. Försöker hitta någon beskrivning som även tar med som enkla stegen, för en nybörjare. Tips? Hittade denna video, men den snabbspolar genom hela operationen...

Edit:

Det gick bra.

Delade insuget, och det mest kunde sitta kvar i det. Kopplade bara loss luftbälg och några mindre anslutningar på passagerarsidan, sedan kunde allt hänga kvar på förarsidan, inklusive gasvajer.

Det var som sagt lite pill att komma förbi bränslerören, men det gick.

Fästet till vevhusventilationen (?) behövde lossas för att kåpan skulle gå fritt.

När jag kommit fram till kåpan märkte jag att anledningen till att den läckt var att muttrarna inte var dragna av föregående besökare... men packningen var ganska spröd så jag bytte den ändå.

Det var lite knepigt att dra muttrarna jämt, eftersom kåpan inte bottnar i huvudet utan man bara komprimerar gummipackningen mer och mer. Men jag gick några varv runt så det var drag i alla.

IMG_2078.JPEGIMG_2082.JPEGIMG_2087.JPEGIMG_2104.JPEGIMG_2105.JPEGIMG_2108.JPEGIMG_2111.JPEGIMG_2113.JPEGIMG_2114.JPEGIMG_2116.JPEG
 
Senast ändrad:

Jomsviking78

Aktiv medlem
Verkar inte vara några konstigheter,bort med halva insuget(delbart
och anslutningarna(slangar osv)

Se till att få rätt packning bara :)
 

Fenrir

Medlem
Jag har gjort det ett antal gånger, det enda som kräver lite tålamod är att lirka förbi insprutningsrören när du tar bort övre delen av insuget. Du fixar det lätt på ca 30min
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp