Byta 2 eller 4 däck?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

DKWv8

Ny medlem
Audi A6 V8 4,2 Quattro -06. Med risk för att ämnet har kommit upp tidigare så vill jag ändå ställa frågan som har så många svar: Fick punktering på dubbdäck hö fram, däcket gick inte att rädda. Övriga däck Hakkapeliitta 7, 235/35 R19 med bra mönster. Detta däck har utgått och däckfirman föreslår 2 nya Nankang som liknar mest i mönster och form
Kan man byta bara 2 däck på samma axel på en Audi quattro utan att något i drivning etc.tar skada?
 

Bilagor

Killawife

Aktiv medlem
Det får skilja max 5% i storlek på däcket för att quattron inte ska få problem med det. Normalt sett så har ett däck av annat fabrikat med samma storlek väldigt lik storlek som det gamla men det kan skilja lite. Jag har kört med mer än 5% skillnad utan problem. Med 245 bak och 205 fram så märktes dock att nåt inte fungerade så bra så det gick inte.

Summa summarum: Du kan byta 2 om du vill.
 
  • Like
Reactions: Per

DKWv8

Ny medlem
Det får skilja max 5% i storlek på däcket för att quattron inte ska få problem med det. Normalt sett så har ett däck av annat fabrikat med samma storlek väldigt lik storlek som det gamla men det kan skilja lite. Jag har kört med mer än 5% skillnad utan problem. Med 245 bak och 205 fram så märktes dock att nåt inte fungerade så bra så det gick inte.

Summa summarum: Du kan byta 2 om du vill.

Hej, tack för info, problemet kanske uppstår om 2 däck är sprillans nya och 2 däck inte har lika bra mönster dvs. att omkretsen diffar. Mvh Jan
 

Killawife

Aktiv medlem
Ja om det skiljer mer än 5% så är det enligt audi skadligt för fyrhjulsdriften. Men 5% är rätt mycket och ett däck som är , låt säga 5mm lägre än ett annat skiljer inte så mycket. Du kan räkna ut det i en däckkalkylator. Det finns flera gratis på nätet.
 
  • Like
Reactions: Per

Swizz

Aktiv medlem
Får ej skilja mer än 2mm mellan fram och bakaxel, gäller inte bara bilar med Torsen differential utan även bilar med Haldex.

Sedan kan jag tycka att Nankang däck på en sådan bil är lite "B".
Kosta på bilen med Continental eller Michelin däck, tänk på att däcken är det enda som är i kontakt med vägbanan, att underskatta vilket mirakel däcken kan åstadkomma är lite naivt tycker jag.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp