Bluddrar vid gaspådrag efter kamremsbyte


TureQuintus

New member
Hej!

Jag har nyligen själv bytt kamremmen på min 2006 års A4 2,0 TFSI efter konstens alla regler. Jag var ytterst noga med att ställa motorn i ÖD (övre dödläge) och efter demonteringen av remskivan till multiremmen göra egna ÖD markeringar på remhjulet på vevaxeln.
Jag har dragit runt motorn många varv och markeringarna är mot varandra och inget tar emot.
När jag skulle provstarta motorn så gick den jättefint på tomgång och mellanvarv. Men om man tvärgasar till så bluddrar motorn och tvekar, men när motorn väl ligger på ett högre varv går den fint så länge man inte gasar till då...

Jag tog ut alla tändstift (som sett bättre dagar) för att lättare kunna dra runt motorn.
Det som inte gick enligt plan var att en liten gummibit från isoleringen på tändspolen lossnade och låg nere vid tändstiftet på 3:ans cylinder som jag inte fick upp därifrån, försökte med dammsugare ovh gripklo...
När jag tog upp tändstiftet så föll den lilla gummibiten (ca 2x2 mm) ner i cylindern naturligtvis och jag kunde inte få upp den.

I tron av att en liten gummibit knappast kan göra någon skada så provstartade jag med resultatet ovan...

Jag har tagit upp kamremskåporna och märkena är i linje fortfarande. Märkena på vevaxelns remhjul (de instansade märkena från fabrik) är i linje när 1:ans cylinder (den närmast kamremmen) när kolven är i topp. Detta är kontrollerat med en pinne i tändstiftshålet medans jag dragit runt motorn.

Kamremmen är från Gates och inte original alltså.

Vad tror ni om detta? Kan det vara att en liten bit isolering saknas på en tändspole där den ligger an mot stiftet? Motorvarningslampan lyser inte.



Tack på förhand!
Martin
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp