Bilen går bara 27 km på el ?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Strykjärnet

Ny medlem
Hej
Jag har köpt en ny Audi Avant 55 TFSIe
Jag har kört ca 100 mil med bilen men är fårvånad över den korta räckvidden på el
Enligt alla tester skall bilen gå ca 50 km på el
Jag har fört bok och bilen går inte längre en 25-29 km på el
stadskörning samt 80 vägar

Jag lämnade in bilen och bad audi att kontrollera om det är fel,på bilen
Efter kontroll informerade audi mig att de inte hittar något fel.
När jag hämtade ut bilen så träffade jag en verkstadschef
Han sa att vissa går kortare och andra längre ?
Bilen är en dröm att köra men är besviken på räckvidden

Är det någon sam har en bil som faktiskt går 50 km på el eller är det ett marknads jippo!

Tacksam för svar
 

Hiawaata

Medlem
Hej
Jag har köpt en ny Audi Avant 55 TFSIe
Jag har kört ca 100 mil med bilen men är fårvånad över den korta räckvidden på el
Enligt alla tester skall bilen gå ca 50 km på el
Jag har fört bok och bilen går inte längre en 25-29 km på el
stadskörning samt 80 vägar

Jag lämnade in bilen och bad audi att kontrollera om det är fel,på bilen
Efter kontroll informerade audi mig att de inte hittar något fel.
När jag hämtade ut bilen så träffade jag en verkstadschef
Han sa att vissa går kortare och andra längre ?
Bilen är en dröm att köra men är besviken på räckvidden

Är det någon sam har en bil som faktiskt går 50 km på el eller är det ett marknads jippo!

Tacksam för svar
Hej
Jag har en A6 tfsi e och jag kommer 36-37 km om det inte är allt för kallt (-7 ca) Men det beror mycket på hur fort du kör (över 100 drar mycket energi), hur kallt det är, hur varmt du har i bilen samt om du har förvärmt bilen. Jag förvärmer med en fast laddare och bilen drar väldigt mycket ström under den halvtimmen som jag kör värmen.
Har du gjort enligt ovan och ändå inte kommer längre så är det något fel.
 

JonasL

Aktiv medlem
De punkter Hiawaata nämner gör en hel del på räckvidden, speciellt förvärmning. Men det som också spelar stor roll är körsättet. Min erfarenhet är att alla som är missnöjda med räckvidden i början av ägandet går från bensin/diesel. Man behöver ändra lite på sitt körsätt för att få ut det mesta av batteriet. Då menar jag inte per automatik att man skall köra snålt/långsamt men mer effektivt. Ge det åtminstone någon månad till.

Har inte fått min A6 än men den bil jag lånade i slutet av sommaren kom jag 60km med utan nått större problem (även ifall det är svårt att jämföra då tempen skiljer mycket). Skall bli intressant att se vad jag hamnar när jag får bilen om några dagar. Men har räknat med minst 40km nu när tempen ligger runt nollan hos mig.

Och det som verkstadschefen säger är skitsnack. Han har slängt ur sig nått för att han inte kan svara. Visst det kan skilja mellan olika bilar men då pratar vi kanske 1-2km upp eller ner (för likvärdiga utrustning).
 

Strykjärnet

Ny medlem
De punkter Hiawaata nämner gör en hel del på räckvidden, speciellt förvärmning. Men det som också spelar stor roll är körsättet. Min erfarenhet är att alla som är missnöjda med räckvidden i början av ägandet går från bensin/diesel. Man behöver ändra lite på sitt körsätt för att få ut det mesta av batteriet. Då menar jag inte per automatik att man skall köra snålt/långsamt men mer effektivt. Ge det åtminstone någon månad till.

Har inte fått min A6 än men den bil jag lånade i slutet av sommaren kom jag 60km med utan nått större problem (även ifall det är svårt att jämföra då tempen skiljer mycket). Skall bli intressant att se vad jag hamnar när jag får bilen om några dagar. Men har räknat med minst 40km nu när tempen ligger runt nollan hos mig.

Och det som verkstadschefen säger är skitsnack. Han har slängt ur sig nått för att han inte kan svara. Visst det kan skilja mellan olika bilar men då pratar vi kanske 1-2km upp eller ner (för likvärdiga utrustning).
Skall bli intresant att höra hur långt du kommer
Jag ökade däcktrycken idag , ska se om jag får bättre rull då.
Annars så har jag testat olika körsätt och 29 km är typ krypkörning med farthållaren och mycket lugna accelerationer.
En annan kille på Audi service sa
Klimatanläggningen tar 30%
sätesvärmaren 10%
Vinterdäck 10%
Stereon 10%

Jag längtar att sätta på sommardäcken så jag kan få en riktig test
/
 

JonasL

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen hämtat min bil. Inte hunnit köra så mycket än men följande två körningar har gjorts.

Kört från handlaren och hem. Bilen var fulladdad och stod inne, ute var det -1.
32km körning, ca 20km 100km/h sen 12km med 50-70km/h. Då hade jag 9km räckvidd kvar, så totalt 41km.

I morse körde jag in till jobbet. Samma sträcka som ovan plus ytterligare 4km motorväg. Bilen står i varmgarage och med inställd avfärdstid så att kupén är uppvärmd. Utetemp -5 till -7.
Total räckvidd blev 43km om man räknar med det som var kvar när jag parkerade.
Detta är samma sträcka som jag klarade 61km på i somras.

Har klimatanläggning och radio på och däcken är 18'' friktionsdäck.

Skall bli intressant att se räckvidden i em när bilen stått ute hela dagen.
 
  • Like
Reactions: Per

JonasL

Aktiv medlem
Kan nu ikväll lägga till att på em testade jag att starta utan att först förvärma kupén. Då kom jag bara 32km så det är rätt stor skillnad på att göra det. Nu var jag dock och tränade på vägen hem så bilen behövde värma upp kupén två gånger så där rök nog några km.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp