Bekymmer med tomgång

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

radical2005

Ny medlem
Hej

Har en undran på min 2.0 tfsi.

På tomgång vill den till att misstända lite smått "alltså låga varv", bilen går bra osv men detta fenomen stör mig. Kopplade ur luftmassemätaren igår och märkte absolut ingen skillnad, kan den sensorn vara trasig eller endast smutsig? Sen ventilen till vevhusventilationen som sitter ovanpå motorn, kan den vara en orsak? kom med tips på vad ni tror så man kan ringa in området, något med luft är det iaf.
 
R

rrr

Gäst
Hej

Har en undran på min 2.0 tfsi.

På tomgång vill den till att misstända lite smått "alltså låga varv", bilen går bra osv men detta fenomen stör mig. Kopplade ur luftmassemätaren igår och märkte absolut ingen skillnad, kan den sensorn vara trasig eller endast smutsig? Sen ventilen till vevhusventilationen som sitter ovanpå motorn, kan den vara en orsak? kom med tips på vad ni tror så man kan ringa in området, något med luft är det iaf.
NR 1 i all felsökning på modernare bilar (typ efter 1989)

KOLLA FELKODER

Skriv upp alla felkoder, radera och kör tex några dagar. Se om felet och några felkoder återkommer.

De som återkommer är de du ska 'arbeta' med, och hitta orsaken till.
 

radical2005

Ny medlem
NR 1 i all felsökning på modernare bilar (typ efter 1989)

KOLLA FELKODER

Skriv upp alla felkoder, radera och kör tex några dagar. Se om felet och några felkoder återkommer.

De som återkommer är de du ska 'arbeta' med, och hitta orsaken till.
Finns inga felkoder, det är det som är det skumma.
 
R

rrr

Gäst
Finns inga felkoder, det är det som är det skumma.
Då blir det lite jobbigare, då är det dags för traditionell felsökning.

Kolla igenom alla slangar, rör, packningar, avgas etc för läckage och åtgärda. Logga värden från motorn med diagnosdator, jämföra uppmätta värden kall motor, tomgång, varv, belastning, varm motor mot vad varje givare borde ge.

Efter en stunds (eller flera) hittar du någonting som inte stämmer
 
R

Robert Nilsson

Gäst
Har samma symptom på min A3 -07 och har några gånger fått felkod om misständning på cylinder 4. Provade att skifta tändspole mellan cylinder 3-4 utan någon förändring. Bytte för några dagar sedan samtliga stift och tändspolar, men har knappt använt bilen efter det så jag kan inte säga så mycket om resultatet än så länge.
Jag återkommer när jag har kört lite mer,och om du får någon snilleblixt så får du gärna rapportera (y)
/Hälsningar Claes

Hej

Har nu bytt, olja, filter, stift spolar och rengjort vevhusventilationen, upptäckte att när jag blåste i PCV så pös det, den ska vara pall. Felet var sprucket membran så bytte hela delen så gick det till sig. Lycka till.
 
T

Tonycruser

Gäst
Hej

Har nu bytt, olja, filter, stift spolar och rengjort vevhusventilationen, upptäckte att när jag blåste i PCV så pös det, den ska vara pall. Felet var sprucket membran så bytte hela delen så gick det till sig. Lycka till.
Var sitter pcv?
(Vad är den till för)
 
T

Tonycruser

Gäst
Är det den svarta som sitter ovanför tempsensor mot kupén kopplad med 2 slang?
På en 1.8t
Skal den vara helt tät när man blåser i ena röret?
 

Torx35

Ny medlem
Hade samma fel som du, bilen gick som en krycka på tomgång annars hur bra som helst.
Kolla kamaxel timingen, på min stod den 2 mm fel, efter justering funka allting.
 

Swizz

Aktiv medlem
det är denna, standard på B7 2.0 TFSI, packningen ska också bytas i samband. Brukar leda till onormalt undertryck i motorn. Att skruva bort oljelocket är ett bra sätt att identifiera problemet på, brukar sitta fast ordentligt.

vw-audi-2.0-tfsi-cylinder-head-pressure-relief-breather-pcv-valve-06f129101n-5499-p.jpg
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp