Baklucka helt död!

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Sebbe

Ny medlem
Tjo! Tjejen har en audi a4 sedan 05a vars baklucka är helt död sedan ett halvår. Den går ej att stänga! Innan den dog helt så kunde man stänga den ibland efter många försök.
Helt död så menar jag ALLT! låsning, dimbakljus, skyltbelysning.
misstänker kortslutning i kablaget till bakluckan men vet ej säkert.
Mätte dimbakljusen får jag ca 5 volt med lyset av och 1.5 volt när jag slår på dem... helskumt
Vet att låsmekanisem ofta failar på dessa modeller men att all el spökar gör mig förvirrad.
Någon som har något tips på felsökning?
Finns det någon kabelkontakt till hela bakluckan som går att komma åt?
Går det att hitta ett elschema någonstans för lättare felsökning?

Tack på förhand!
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Tror snarare att det är en eller flera kablar som har gått av i övergången mellan lucka och kaross.
Varje gång luckan öppnas och stängs så böjs dessa kablar.
Börja med att kika på det är mitt förslag.
/Hälsningar Claes
 

Sebbe

Ny medlem
Tror snarare att det är en eller flera kablar som har gått av i övergången mellan lucka och kaross.
Varje gång luckan öppnas och stängs så böjs dessa kablar.
Börja med att kika på det är mitt förslag.
/Hälsningar Claes
Ja det är mycket troligt!
Tänker därför om det finns en kontakt/koppling någonstans som man kan mäta ifrån innan man klipper upp kablageskyddet mellan kaross och baklucka.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jag har inte mekat något med A4, men på min tidigare A3-07 fanns det, vad jag kan komma ihåg, inga kontaktstycken. Du får plocka bort plasten på insidan av luckan och börja därifrån. Men som sagt var, kolla kablarna i genomföringen först om det går att komma åt och vicka på dem. Brukar kännas om de har gått av.
/Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp