Avgassystem 3.2 FSI

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Kamosonic

Ny medlem
När jag besiktigade bil så påpekade besiktningsmannen att avgassystemet är väldigt dåligt och lär inte hålla länge till. Jag tittade närmare och såg att det har redan lagats en gång vid flänsen som ska ta upp motorns rörelse.
Tänkte att jag kan ske kan byta själv. Bygga ett eget system men problemet är att det är i stort sätt en omöjlighet att komma åt bultarna som håller avgasröret mot katalysatorn, på båda sidorna.
Finns här någon som har gjort det själv och kan ge mig lite tips, ideer och info på hur man ska gå tillväga för att byta ut hela systemet från katalysator och bakåt?
 

Killawife

Aktiv medlem
På dessa motorer är det som du säger väldigt svårt att komma åt bultarna. Det vanligaste är att man kapar avgassystemet efter katten och svetsar dit ett nytt fäste, sen går man därifrån. Annars är det faktiskt inte omöjligt att lossa bultarna men enormt tidsödande och man behöver en del speciellt tillverkade lösningar för det. På en del modeller, främst de med V8 så är det ett motor ur jobb att göra detta jobbet.
 

Kamosonic

Ny medlem
På dessa motorer är det som du säger väldigt svårt att komma åt bultarna. Det vanligaste är att man kapar avgassystemet efter katten och svetsar dit ett nytt fäste, sen går man därifrån. Annars är det faktiskt inte omöjligt att lossa bultarna men enormt tidsödande och man behöver en del speciellt tillverkade lösningar för det. På en del modeller, främst de med V8 så är det ett motor ur jobb att göra detta jobbet.
Så man kapar av direkt efter flexröret och bygger därifrån? Måste man använda flexrör? Vad blir skillnaden om man inte har det?
En annan fråga är om man måste korskoppla avgasrören gällande hö och vä sida eller man kan bygga varje sida för sig själv? Vilken tum på rören är att rekommendera för 3.2L FSI motor?

Sorry för alla frågor men är rätt säker på att det snart kommer bli nya hål i avgasröret 😮💨
 

rolleslitz

Aktiv medlem
Så man kapar av direkt efter flexröret och bygger därifrån? Måste man använda flexrör? Vad blir skillnaden om man inte har det?
En annan fråga är om man måste korskoppla avgasrören gällande hö och vä sida eller man kan bygga varje sida för sig själv? Vilken tum på rören är att rekommendera för 3.2L FSI motor?

Sorry för alla frågor men är rätt säker på att det snart kommer bli nya hål i avgasröret 😮💨
Motorn rör på sig, så utan flexrör kommer hela systemet att röra på sig betydligt mer, knäckas och gå av....

Det är väl lämpligt att du använder lika många tummar som original, det är ju bevisligen fungerande.
 

Killawife

Aktiv medlem
Det GÅR att bygga utan flexrör men det är vanligt att det spricker efter ett tag. Det är även vanligt att flexrören spricker såatteee.....

2,5 tum är det original om jag inte missminner. Det räcker gott om du inte vill ha mer ljud eller ska trimma. Det är betydligt svårare att få rum med ett 3" och det är lätt att få en del jobbiga resonanser med dem som stör i motorvägsfart.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp