Automatiskt insynsskydd Audi A4 B9

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

CarlA4

Medlem
Hej!

Har en A4 Avant med automatiskt insynsskydd. Alltså insynsskydd åker in och ut själv när man öppna och stänger bagageluckan. Nu fastnar den i öppet läge och vägra gå igång igen. Får inga felkoder när jag scannar med OBDeleven. Lyfter jag av batteriet börjar den fungera igen, men bara en begränsade tid för "fastna" igen. Audi ska ha 1500 för en felsökning och 5000 för att att byta automatiken. Någon som fixat detta själv och har några tips eller förslag innan man börja riva ned det hela?

//Calle
 

MickeM

Medlem
Min har också stannat uppe nån gång om man stängt väldigt försiktigt så den knappt klickat igen.
Typ matkasse i handen som stängde...
Men den har inte reagerat amnorlundA när man låst som om skuffen hade varit öppen.
Öppnat och stängt igen så surrar den ner.
Hittils.
 

CarlA4

Medlem
Hej och tack för svar!

Har haft samma problem som ni beskriver men det har varit i samband med att lucka står öppen en längre tid. Då har det bara räckt med att stäng luckan och låsa och låsa upp eller starta bilen och sedan öppna och stänga luckan för att den ska gå ned!

Nu är den helt fast och inget hjälper mer än lyfta av batteriet! Bagagelucka stäng och indikerar som den ska både i I-panelen och via diagnos, så låset är det inget fel på grund av det. Det är troligen ett överströmsskydd som löser ut och kan bara återställas med att slå av spänningen. Trassel med tröga vajrar eller motorn känns mest troligt. Motorn till spektaklet sitter på vänster sida "under" tröskeln och man kommer åt den vi reservhjuls baljan. Blir till att riva lite i det hela och smörja och se vad som händer!

//Calle
 

aduddi

Ny medlem
Jag har också lite problem med insynsskyddet. Det fungerar som det ska för det mesta, men ibland stannar det i uppfällt läge. Hittills har det ordnat sig. Hittar inget direkt mönster i detta. Kanske finns en viss korrelation med att man har haft luckan öppen lite längre, några minuter, då tror jag att den krånglar oftare.
Oftast fungerar det igen om jag öppnar luckan och stänger igen. Ibland drar jag ut skyddet och trycker tillbaka det och så funkar det oftast igen.
Har funderat på om man behöver smörja spåren med fett eller silikonspray.
 

CarlA4

Medlem
Hej!

Tydligen är det två vajrar som snurras in eller ut på en spol. Dessa kan bli torra och friktionen ökar då. Jag skulle nog undvik fett eller silikon i spåren för det kladdar och drar till sig smuts. Kan se rätt eländigt ut om man har ljus panel. Plast mot plast är tämligen fett och hal som den är. Har inte hunnit kolla på mitt problem mer. Får ta en helg i garaget och kolla på det!

//Calle
 

CarlA4

Medlem
Hej!

Har en A4 Avant med automatiskt insynsskydd. Alltså insynsskydd åker in och ut själv när man öppna och stänger bagageluckan. Nu fastnar den i öppet läge och vägra gå igång igen. Får inga felkoder när jag scannar med OBDeleven. Lyfter jag av batteriet börjar den fungera igen, men bara en begränsade tid för "fastna" igen. Audi ska ha 1500 för en felsökning och 5000 för att att byta automatiken. Någon som fixat detta själv och har några tips eller förslag innan man börja riva ned det hela?

//Calle
Övrigt Styrenhet  - Audi A4, S4 -16 8W9863560 -

Det var styrkortet i motorn som gav upp. En mätbrygga för strömmen som används för att känna av när den nått ändlägena gav felaktig signal och gjorde att den stängdes ned. En begagnad motor från skroten för 750 kr, från en bil som rullat 1400 mil löste problemet. Artikelnummer på motorn är 8W9863560. Motorn sitter på vänster sida närmast bagageluckan i reservhjulbaljan. Tre T25 skruvar håller den. Se upp när man ta bort den så inte vajer spolen hoppar loss från sin hållare. Om den gör det blir det en intressant övning i att snurra upp vajern och få den på plats igen. Tips är att smörja upp vajer hjulets glidytor väl. Var även tvungen att bryta strömmen på bilen för att nollställa modulen så den "aktiverade" motorn igen.

//Calle
 

penol

Ny medlem
Lånar denna tråden. Har också ett problem med detta insynsskydd och det är att haken på skyddet som skall ta den hake som sitter i spåret stolpen inte alltid ligger i den haken (vet inte hur man skall förklara detta på ett bra sätt) ibland ligger insynskyddets hake bakom den som går i spåret dvs haken i spåret gå ner men tar inte med sig skyddet det går att få i haken på skyddet men det finns ingen mostvarande hake på vänster sida i stolpen. Visst skall det vara en där annars går det ner snett och stannar halvvägs
 

MickeM

Medlem
Nu har jag inte mitt skydd i sen länge och minns inte exakt, men jag är ganska säker på att båda sidorna är lika. Dvs det som krokar i på Cstolpen och drar ner/släpper upp gardinen.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp