Audi a6 c5 3.0l manuell till turbo bygge

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
U

Ubbe

Gäst
Tjenis! Går i tankarna att turbokonvertera min fullt originala Audi a6 c5 2.0l quattro 2003 manuell och har lite frågor.

Hur känslig är motorn? Menar hur mycket kan man trimma upp den ungefär innan man måste byta ut originaldelarna i motorn så som vevstakar osv så inget skär sig.

Något som har gjort något liknande och kan säga lite hur dom har gjort? Topmount eller lowmount? Vilken turbo o grenrör osv.
 
R

rrr

Gäst
Tjenis! Går i tankarna att turbokonvertera min fullt originala Audi a6 c5 2.0l quattro 2003 manuell och har lite frågor.

Hur känslig är motorn? Menar hur mycket kan man trimma upp den ungefär innan man måste byta ut originaldelarna i motorn så som vevstakar osv så inget skär sig.

Något som har gjort något liknande och kan säga lite hur dom har gjort? Topmount eller lowmount? Vilken turbo o grenrör osv.
Tja, 10-20% i effekt och vridmoment kan du säkert trimma upp motorn innan olika delar börjar gå sönder...

Och om du nu har en svensk bil kommer du inte kunna besikta den...

Ska du nu ändå göra någonting torde inköp av en 2.7t från A6 1998-2003 eller Rs4 motor och flytta över den, koppling och växellåda (kanske bakdiff) vara det vettigare alternativet.
 
R

rrr

Gäst
Är det stor skillnad på 3.0 och 2,7t kaberhärvan?
Ingen aning, men tex 2.7t har olika kabelhärvor för olika årgångar. Nu pratar du om sugmotor mot turbomotor som har ett flertal givare som sugmotorn inte har så olika lär de vara. Men ingen större skillnad, båda pluggas in i elssystem och styrbox för motorn samt till motorns olika givare.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp