Audi a6 c5 1.8 t -98 dött batteri

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

outside79

Medlem
Så bilen blev felsökt tidigare i vintras, fullt bläster kolla allt så att säga. Jag kör inte speciellt ofta, då jag generell cyklar, men det gör att bilen inte rullar speciellt ofta.

fick hem bilen tisdags för två veckor sedan, i torsdags så skulle jag köra bilen, batteriet är urladdat, fixar en nödstart från jul, bilen studsade igång igår, hinner komma till brommaplan och bilen dör, det finns ingen kräm kvar i batteriet. En bekant dyker upp som en hjälte, vi kör med kablar och bilen startar snällt, inga konstigheter, kör med kablarna i ca 10 min, sedan kör ca kvar hem.

Gick ut idag för att starta bilen, batteriet är stendött.batteriet är köpt på jula för 2 eller 3 år sedan, är det nog för att batteriet skall vara kört, eller är det mer troligt att jag fått något annat problem? finns det kända elfel med modellen att den efter ett par år tjuvdrar ström?

Vad kan det finnas för alternativa problem?

vid första felsökningen för ca två månader sedan fanns detta

18010

Men bilen är felsökt för en vecka sedan så det problemen kvarstod inte då i alla fall. och om jag fattar rätt så är det problemet enbart kopplat till att batteriet vart bortkopplat. eller?

Tankar?

feed me your knowledge!
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Kombinationen köra lite och kyla är inte bra för batterier. Det hjälper inte att köra bilen 10 minuter, det ger knappt någon kräm alls till batteriet, i synnerhet när det är kallt, för då tar det dessutom laddning sämre.
Om batteriet är helt urladdat så är risken stor att det är förstört, men börja med att koppla in en batteriladdare och ladda fullt innan vi målar f-n på väggen.
Det bästa är om du kan ta in det i värmen och ladda.
/Hälsningar Claes
 

outside79

Medlem
Kombinationen köra lite och kyla är inte bra för batterier. Det hjälper inte att köra bilen 10 minuter, det ger knappt någon kräm alls till batteriet, i synnerhet när det är kallt, för då tar det dessutom laddning sämre.
Om batteriet är helt urladdat så är risken stor att det är förstört, men börja med att koppla in en batteriladdare och ladda fullt innan vi målar f-n på väggen.
Det bästa är om du kan ta in det i värmen och ladda.
/Hälsningar Claes
Det har vi gjort nu, får se om det över huvud taget tar laddning. Dock undrar jag lite över hållbarhet generellt på en så gammal bil. den är trots allt 20 plus. är de kände för att äta ström? Vad kan man räkna med att bilen kan stå innan den är död? Finns det några kända strömtjuvar på en sådan bil.

Det är eftermonterad stereo
vad jag kan se inga lampor som står och lyser (dubbelkollar alla dörrar)
Vad finns det mer som kan tjuvdra och hur fasen felsöker man det?
klockan drar givetvis men hur mycket drag en analog klocka?
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
En vanlig felkälla för tjuvström är släpvagnskontakten. Inte så ovanligt att det kommer in skit i den, men du kanske inte har drag, och då behöver du ju inte fundera på det 😜.
Annars är det ingen modell som är känd för att käka batterier vad jag vet.
Du kan kolla på:

Mycket snack i början, men det kanske kan ge dig lite tips vad du ska kolla på.
/Hälsningar Claes
 

Killawife

Aktiv medlem
Felkoden får man automatiskt när batteriet går under en viss nivå. Du kan bara radera den och den gör ingenting, ger ingen motorlampa eller nåt.
Ditt batteri är säkert kasst. Batterier tar stryk när batteriströmmen sjunker under en viss nivå och det visar sig direkt när det blir lite kallare och ett batteri får svårare att arbeta. Om du köper ett nytt så köp ett AGM-batteri. De är lite dyrare men klarar urladdning bättre utan att gå sönder. Att batteriet bara är några år gammalt är inget udda. Dagens batterier har generellt ganska låg kvalitet om man inte betalar mycket för det. Biltema har iallafall 4 års garanti på sina silverbatterier och deras livslängd är exakt 4 år och 1 dag.
 

outside79

Medlem
En vanlig felkälla för tjuvström är släpvagnskontakten. Inte så ovanligt att det kommer in skit i den, men du kanske inte har drag, och då behöver du ju inte fundera på det 😜.
Annars är det ingen modell som är känd för att käka batterier vad jag vet.
Du kan kolla på:

Mycket snack i början, men det kanske kan ge dig lite tips vad du ska kolla på.
/Hälsningar Claes
Ska ta en kik på den, och se vad jag kan utröna för något. men nej, den har ingen dragkrok, tyvärr är det väl första modellen med massa lyxelektronik, så svårt att veta hur välgjort det är. men redan när batteriet var nytt, så hade jag inte använt bilen på typ en och en halv vecka så gick den inte att starta. kan man förvänta sig det?
 

outside79

Medlem
Felkoden får man automatiskt när batteriet går under en viss nivå. Du kan bara radera den och den gör ingenting, ger ingen motorlampa eller nåt.
Ditt batteri är säkert kasst. Batterier tar stryk när batteriströmmen sjunker under en viss nivå och det visar sig direkt när det blir lite kallare och ett batteri får svårare att arbeta. Om du köper ett nytt så köp ett AGM-batteri. De är lite dyrare men klarar urladdning bättre utan att gå sönder. Att batteriet bara är några år gammalt är inget udda. Dagens batterier har generellt ganska låg kvalitet om man inte betalar mycket för det. Biltema har iallafall 4 års garanti på sina silverbatterier och deras livslängd är exakt 4 år och 1 dag.
ja nu kollade jag lite extra noga, batteriet fanns kvar i julas system, 999 kr för exakt 1 år och 2 månader sedan, så inte speciellt gammalt. så jag blir ju fundersam på vad jag kan förvänta mig av bilen i daglig drift så att säga. hur ofta måste jag ut på ett långpass för att skiten ska hålla så att säga.

Nej jag insåg att det nog mest hade att göra med att jag inte släckt några koder sedan jag bytte batteriet, mer än serviceåterställning via displayen.

Biltemas batterier är i något test totalsågat vad gäller om det laddar ur, det var väl typ banner som verkade hålla för den sortens problem., men jag tror att batteriet är laddat nu, så det ska testas imorgon.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
C5 är väl den första modellen med CAN bus, men att den skulle vara speciellt drabbad av tjuvström är som sagt var inget som jag har hört. Kanske någon som har mer erfarenhet av modellen kan tillföra något.
Normalt bör bilen klara av att stå 3-4 veckor tycker jag, utan att bli strömlös, så något har du förmodligen som ligger och suger ur batteriet. Alternativt problem med laddningen. Om du har en multimeter så bör du ha runt 14 volt över batteriet när motorn är igång.
Det är väl inte direkt någon vetenskaplig metod, men det kan i alla fall ge en aning om laddningen funkar.
/Hälsningar Claes
 

outside79

Medlem
C5 är väl den första modellen med CAN bus, men att den skulle vara speciellt drabbad av tjuvström är som sagt var inget som jag har hört. Kanske någon som har mer erfarenhet av modellen kan tillföra något.
Normalt bör bilen klara av att stå 3-4 veckor tycker jag, utan att bli strömlös, så något har du förmodligen som ligger och suger ur batteriet. Alternativt problem med laddningen. Om du har en multimeter så bör du ha runt 14 volt över batteriet när motorn är igång.
Det är väl inte direkt någon vetenskaplig metod, men det kan i alla fall ge en aning om laddningen funkar.
/Hälsningar Claes
lite tydligare info, var förbi mekonomen, bra skit. de kontrollerade batteriet. basen är 5600 mha, men det var ca 4600 mha kvar, vilket innebär relativt många döda celler. detta har väl hänt utifrån att batteriet laddat ur, men den stora frågan är skillnaden mellan gamla och nya bilar. hur mycket dödas batteriet om man kör för korta stträckor, hur ska man parera det?
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jag vet inte riktigt vad det är för siffror som du har fått från Mekonomen, men normalt så mäts väl kapaciteten i Ah, amperetimmar?
/Hälsningar Claes
 

outside79

Medlem
Jag vet inte riktigt vad det är för siffror som du har fått från Mekonomen, men normalt så mäts väl kapaciteten i Ah, amperetimmar?
/Hälsningar Claes
JAg som blandade ihop siffrorna. det hade 560 ah och har nu 460 ah, så alltså 20 procents förlust i guess. jag fattade det som trasiga bränsleceller i allla fall.
 

Killawife

Aktiv medlem
Ja, det batteriet får räknas som defekt, du kommer nog inte att kunna få upp det till 100% igen. 1 års garanti bara på Jula, rätt kasst.
Om ett batteri är nytt och fulladdat så ska det inte dra ur på 1,5 vecka oavsett om det är lite kallt ute. Då har du nåt som tjuvdrar. Jag har själv detta problemet med en av mina bilar och har inte hittat felkällan ännu trots en massa felsökning. Om du har råd så rekommenderar jag dig att besöka en bilelektriker. De brukar hitta dessa fel rätt fort pga sin kunskap och vana.
 

outside79

Medlem
Ja, det batteriet får räknas som defekt, du kommer nog inte att kunna få upp det till 100% igen. 1 års garanti bara på Jula, rätt kasst.
Om ett batteri är nytt och fulladdat så ska det inte dra ur på 1,5 vecka oavsett om det är lite kallt ute. Då har du nåt som tjuvdrar. Jag har själv detta problemet med en av mina bilar och har inte hittat felkällan ännu trots en massa felsökning. Om du har råd så rekommenderar jag dig att besöka en bilelektriker. De brukar hitta dessa fel rätt fort pga sin kunskap och vana.
Nej det lär jag inte få. Men om man nu har ett sådant problem med batteriet. Vad blir konsekvensen av att inte byta det? att det laddar ur snabbare, men finns det några andra problem som kan tillkomma?
 

Killawife

Aktiv medlem
Nej. Har du en starthjälp eller ett extrabatteri så kan du använda batteriet ett bra tag. Och kör du bilen varje dag så är det sällan några problem. Det är inte så roligt om man blir stående nånstans för att batteriet är dött bara. Jag har haft det så många många många ggr. Men numera har jag alltid en liten lithium-starthjälp med mig så man startar bilen lätt trots tomt batteri.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp