AUDI A6 Allroad C6 -07 Går ej att låsa centrallåset, bakluckan stängs ej m.m.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Hellsinge

Ny medlem
Hej, min
AUDI A6 Allroad (4FH, C6) 3.0 TDI quattro 2007
Har börjat krångla, börjar från början, batteriet blev dåligt, något senare gick bakre luftbälgen sönder.
Har bytt bälgen, testat kompressorn, bytt batteri, nytt batteri i fjärrkontrollen till centrallåset.
När jag kopplade in batteriet hände inget, kompressorn startade ej.
Bilen går ej att låsa med fjärren. Bakluckan går ej att öppna med knappen på fjärren , från förardörren eller bakluckans handtag.
Bilen startar men stannar direkt som om startspärren ej är frånslagen.
Men dieselvärmaren går igång om jag trycker på fjärrdosan.
Någon som har något konkret förslag? vi får ej upp felkoder, har använt en enkel avläsare men det finns vad jag kan se inga felkoder i bilens displayenhet.
Tackar på förhand
 

Killawife

Aktiv medlem
De fel du beskriver med låsen låter som att bilen har tappat kodning till nyckeln. Det finns sätt att återställa det, sök på youtube. I värsta fall får du ta bilen till Audi så de kan programmera om den. Man kan även göra det online med hjälp men det kräver VCDS. Jag tror inte det går att göra över ODB.
 

Hellsinge

Ny medlem
Hej
Tack för tipset
Är det bilen som kodas efter nyckeln eller är det nyckel som kodas efter bilen?
Jag et ej vad VCDS och ODB är men det står antagligen på Google
 

Killawife

Aktiv medlem
Nyckeln kodas efter bilens Immobilizerdata som finns sparad i bilens ECU eller komfortstyrdon, det skiljer lite mellan olika modeller. Enklast är att kontakta Audi så hjälper de dig, det brukar inte vara så dyrt.
 

Hellsinge

Ny medlem
Ok, men bilen står där den står så jag kommer ingen vart. finns det någon antenn som sänder signalerna? kan den vara trasig, glapp? ECU bör ju inte ha tappat koderna, och båda nycklarna har provats, någon nämnde att dom bytt antennen? men var sitter den?
 

Killawife

Aktiv medlem
Antennen ska finnas på passagerarsidan, bakom bakre hjulhuset. Så ser den ut: https://www.ebay.com/itm/2005-2007-AUDI-A6-C6-4-2L-KEYLESS-ENTRY-ANTENNA-REAR-LEFT-OEM-/254683299680

Om de bytt antennen så är det säkert så att den måste programmeras för att funka med nycklarna. Men den funkade innan och detta hände bara helt plötsligt efter att batteriet dött? Det brukar sällan bli så.

Prova en vanlig nyckelprogrammering, här är några länkar som förklarar hur man gör: https://www.youtube.com/results?search_query=audi+a6+c6+keyfob+programming

Annars är det en omprogrammering med VCDS som gäller. VCDS är Audis enklare kodningsverktyg. Man köper en licens och en kabel och så kör man via en laptop. Det är inte okomplicerat att använda men det finns massor av info på nätet om hur man gör. Jag har tyvärr ingen licens själv så jag kan inte hjälpa dig. Men om man har VCDS så finns det tjänster där man betalar en nisse för att göra programmeringen åt en över nätet. Jag har sett folk på youtube använda det och det har gått bra för dom. Det är oftast mycket billigare än att gå via Audi. VCDS kostar en del att köpa dock.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp