Audi A6 3,2 elproblem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Ehssoad

Ny medlem
AUDI A6 3,2 2005
Har följande problem:
  • MMI SKÄRM - ibland dyker informationen upp på rätt sätt och alla funktioner fungerar.
  • Fläkt fungerar ibland.
  • ESP larmar och bilen går på reducerad effekt
  • Oljenivå. Larmar fast det finns gott om olja.
  • Centrallås, fungerar ibland. Har bytt batteri i nyckel.
Dessa fel verkar vid första anblick inte vara relaterade men tänker att det finns centrala system som bearbetar all data på bussen. Kan det vara ett fukt/kontaktproblem någonstans som gör att det är ett ”single point of failure”?

Min AUDI verkstad är inte särskilt verksam och säger bara att det kommer att kosta....Tänker att det här felet inte är unikt.
Ser också inägg i forum som beskriver det men inget som jag har fått att fungera. Någon som har erfarenhet av liknande får gärna höra av sig.
Problemet bör finnas någonstans i bilden nedan:
 

Bilagor

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Min första tanke när det dyker upp flera elektroniska problem, i synnerhet på vintern, är konditionen på batteriet. Det lever ett hårt liv med alla pryttlar som behöver konstant spänning/ström.
Felkoder?
/Hälsningar Claes
 

Ehssoad

Ny medlem
Min första tanke när det dyker upp flera elektroniska problem, i synnerhet på vintern, är konditionen på batteriet. Det lever ett hårt liv med alla pryttlar som behöver konstant spänning/ström.
Felkoder?
/Hälsningar Claes
Hej Clabbe och tack för ditt snabba svar.
Min spontana tanke är att det inte kan vara batteriet då det utan problem kan dra igång startmotor och dra runt en 6:a utan minsta klagande och den startar.
Eller kan det ändå vara det? Är ju isåfall ett enkelt problem att lösa.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Det är ju naturligtvis omöjligt att svara på om det är batteriet som spökar. Sätt på en batteriladdare något dygn, kan ju inte skada, och se om det blir någon skillnad.
Om du har möjlighet att läsa ut felkoder så kan det vara lite hjälp på traven.
/Hälsningar Claes
 

CarlA4

Medlem
Hej Clabbe och tack för ditt snabba svar.
Min spontana tanke är att det inte kan vara batteriet då det utan problem kan dra igång startmotor och dra runt en 6:a utan minsta klagande och den startar.
Eller kan det ändå vara det? Är ju isåfall ett enkelt problem att lösa.

Spänningen när tändningen är avslagen ska vara över 12,7 volt på batterier. Visar den under det så kan det bli problem. Är spänningen bara typ 12V så börjar det strula. Grejen är att många elektronik moduler startar upp redan när man öppnar dörren och har man för låg spännig så kan allt möjligt hända.

//Calle
 

Swizz

Aktiv medlem
J523 sitter vänster eller höger bak i skuffen bakom inklädnaden i skuffen, brukar kunna vara fuktskadad då det samlas en hel del fukt i bak på dessa.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp