Audi A5, vilken motor

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Audi_inorr

Ny medlem
Börjat titta på en A5 (2017-2018) men är osäker vilken 2-liters motor jag ska välja, diesel eller bensin. Kör ca.1200-1400 mil/år
Kan ej historiken på Audi’s senare motorer.
Hur är tillförlitligheten på respektive motor? Har någon av dem kända återkommande fel/problem?
Vad gäller kamrem/kedja på dessa motorer.
Söker bil med automatlåda samt quattro.
Tacksam om jag får hjälp med dessa frågor.
Ingen el eller hybrid bil är aktuell än
/ Man i Norrbotten
 

Swizz

Aktiv medlem
2.0 TFSI EA888 Gen 1 & 2 känd som CCZA, CCZB, CCZC, CDNC, CCZD och CAEB är allmänt problematiska motorer. (211 hk)

Sedan har vi denna 2.0 TFSI även kallad för CNCD, med 225hk, denna motor har inget gemensamt med 211hk motorerna, den har inga av dom ökända problemen som 211:a motorerna har.

Sedan har vi 177hk dieslarna som också har börjat få problem med för hög oljeförbrukning.

Dom nyare motorerna som sitter i den årsmodellen som du är intresserad av har inga ökande fel "ännu".
Jag hade satsat på en 2.0 TFSI 252hk.
 
Senast ändrad:

Audi_inorr

Ny medlem
2.0 TFSI EA888 Gen 1 & 2 känd som CCZA, CCZB, CCZC, CDNC, CCZD och CAEB är allmänt problematiska motorer. (211 hk)

Sedan har vi denna 2.0 TFSI även kallad för CNCD, med 225hk, denna motor har inget gemensamt med 211hk motorerna, den har inga av dom ökande problemen som 211hö motorerna har.

Sedan har vi 177hk dieslarna som också har börjat få problem med för hög oljeförbrukning.

Dom nyare motorerna som sitter i den årsmodellen som du är intresserad av har inga ökande fel "ännu".
Jag hade satsat på en 2.0 TFSI 252hk.
Tack för ett ingående svar.
Har nu läst att vissa bilhandlare ratar alla bensinmodeller vilket gör att bilen blir ganska ”kall” på marknaden. Priset bör bli därefter men säljare av en bensinmodell vill ogärna ta det ekonomiska tappet.
Känns att det som återstår då är en diesel. Du antyder att även där har VAG problem med oljeförbrukningen, nån koll vilka motorer som det berör?
 

Swizz

Aktiv medlem
Det där är en myt, det säljs mer bensindrivna bilar än diesel idag.
Audi A5 2017-18 årsmodell har inga kända fel på motorerna, vare sig dieslarna eller bensinarna. Nackdelen med dieslarna är att de ska fyllas med AdBlue.
 

Klason

Medlem
Jag har min fjärde A5:a. Tre bensin, den senaste 220hk och nu 190 Tdi EU6. Dieseln är överlägsen. Bättre körbarhet tack vare vridet och mycket snålare. Bensinaren snittade på 0.65-0,70 på långkörning medan dieseln lätt går under 0.5 på samma sträcka. Dieseln har kamrem, jag tror det är kedja på bensinaren. Har inte haft några problem med AdBlue men jag vet inte hur detta funkar i sträng kyla. Satsar du på en diesel och bor i Norrbotten rekommenderar jag dieselvärmare.
 

Swizz

Aktiv medlem
Med tanke på skenande dieselpriser och eventuella restriktioner samt införande av körzoner för dieselbilar så skulle jag valt bort diesel. Hur du ska bruka bilen är dessutom avgörande, korta sträckor + dieselmotor går ej ihop.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp