Audi A4 tempmätare + bränslemätare ballat ur, verkar ha ett samband. 1.8T

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
O

Oregistrerade

Gäst
Tjo har hört att detta är ett vanligt fel, men inte vad som är fel :/
Tankarmatur + tempgivare bytt kombiinstrumentet vart iväg hos firma (två gånger)
Dessa påstår åtminstonde att det har fungerat klockrent i deras testbänk.
Så något annat måste vara fel.

Har för mig att det står kortslutning när man kollar felminnet, kortslutning till plus dessutom.

Tempmätaren kan ibland visa slumpmässigt värde likaså bränslemätaren, tankar man den full börjar den varna för att tanken är tom osv.
Det enda vi tycks oss kunna konstatera är att beteendet förändras beroende på mängd bensin i tanken.

Dessutom ett annat fel som har kommit och försvunnit igen.
Innerbelysningen (satt i läge där den skall tändas när man öppnar dörr) Dimmade upp och dimmade ner.
som en jävla jojjo, vi slog igen alla dörrarna inklusive bagagelucka en gång till, felet fortfarande kvar.
(lät som ett relä som klickade i takt med detta också)
Kan även tilläggas att båda andra lägena helt på och helt av fungerade utmärkt (dock fortfarande med klicket)

Därefter efter hemkomst (lastade ut lite mög ur skuffen) så var det borta lika fort som det kom.

Jag funderar på om även detta kan ha något samband.

Det jävliga är ju att jag inte för mitt liv kan komma underfull med vart det blir kortslutning och att det är det på BÅDA givarna.
Känns skumt, men då både bränsle och temp verkar ha med varandra att göra.
så måste dom ju någonstans dela krets, (vilket är mer än skumt)
Det enda jag kommer att tänka på är om båda delar en taskig jordpunkt (vart sitter isåfall denna?)

Någon som varit ute för detta problem tidigare och kan ha en lösning?
 
O

Oregistrerade

Gäst
Jaha

Jag hade samma problem med min temp- och tankmätare, när man vred på tändningen så rycket visarna till och sedan visade ett värde som oftast inte stämde...Utgångstestet, som används för att kontrollera mätarna, visade inget fel, men om det rycker i mätarna så är det troligen mätarna.
Mitt råd är att: Kolla (med VAGCOM) om givarna ger rätt värde. Om dom gör det så köp ett begagnat kombiinstrument (viktigt med samma motor) och byt ut temp- och tankmätaren. Dom sitter med kontakter till "moderkortet" och är enkla att byta. För mig fungerade det och istället för att betala massa pengar för att koda startspärrar, nycklar och skit så slutade notan på 850kr...bytet tar ungefär en halv timme. Detta var en 1,8T 02 Avant.

Obs. du måste byta mätarna, om du stoppar i ett "nytt" kombiinstrument så startar inte bilen.

Kan tillägga att detta blir min sista Audi, djävla skitbil..

Lycka till
Fina Sussi
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp