Audi a4 miständer på tomtgång HJÄLP

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Johanswe

Ny medlem
Tja! Har en audi a4 2.0 TFSi som jag har lite problem med. Den miständer på tomgång när det går ner från 1000rpm och lägger sig på 800rpm.

Jag har bytt kamkedjan då den var sträckt. Har även bytt :

Tändspolar
Spridare
PVC
Stift

Bilen går sjukt bra och har full kraft osv. Man kan märka nån gång när man gör en kraftig acceleration att den tappar i 0.5 sec.

Har kompression och inga missljud i motorn.

Har försökt göra rent skiten på ventilerna men det sitter hårt. Kan miständingarna bero på det? Ska den inte sluta mistända när motorn är varm om det är kokset på ventilerna som gör det?

Tacksam för svar.

// Johan
 

CoTech1

Medlem
En liten följd fråga: Misstände bilen innan du bytte kamkedja?
Har man satt kedjan bara ett enda kugg fel kan den få problem med miständning utan att bilen går sämre. Men som @tomkeifer säger kan mycket väl bero på dåliga lambda sonder/ tryckgivare. Misständer den ofta borde du fått en felkod på detta.

/Henrik
 

BenneE

Ny medlem
Hej! Jag har liknande problem på min A4 2.0. Känner av små misständningar i stolen när den startas kall. speciellt tydligt innan den går ner i varv. Jag har rengjort ventilerna och bytt alla spridare hos Möller samt bytt stift och tändspolar innan det men samma problemet återstår. Återkom gärna om du lyckas hitta problemet. I ett annat forum har det nämnts att bränsletrycksgivaren orsakade problem med misständning under kallstart. ska byta den och se om det hjälper.

//Benne
 

CoTech1

Medlem
Ett litet tips här skulle kunna vara att ta en titt på din PCV (Positive Crankcase Ventilation).

Börjar denna enkla ventil att strula/ ge upp så kan du få allt från mindre misständningar, vit rök i avgasröret (under en kort stund vid kallstart), en ganska varierande/ orolig tomgång samt en förhöjd oljeförbrukning och i värsta fall oljeläckage runt motorn.

/Henrik.
 
Senast ändrad:

BenneE

Ny medlem
Ett litet tips här skulle kunna vara att ta en titt på din PCV (Positive Crankcase Ventilation).

Börjar denna enkla ventil att strula/ ge upp så kan du få allt från mindre misständningar, vit rök i avgasröret (under en kort stund vid kallstart), en ganska varierande/ orolig tomgång samt en förhöjd oljeförbrukning och i värsta fall oljeläckage runt motorn.

/Henrik.
Om den var dålig så bör den väl göra ett pipande ljud? Har inga tydliga tecken på att den är dåligt, inga ljud eller varierande tomgång. Bara små ryckningar från motorn.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp