Audi A4 2.0tfsi B8 svajjande acceleration

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Fyllebubben

Medlem
Jag har lagt in här tidigare angående detta problem och i ett litet desperat läge. Så jag hoppas att ambassadörerna på detta forum har överseende
[IMG alt="Fyllebubben"]https://www.audiforum.nu/data/avatars/m/4/4461.jpg?1624434288[/IMG]
Fyllebubben
Jag har en Audi A4 2.0 TFSI
Det är så att min bil har ett riktigt jobbigt problem. När jag accelerar så håller bilen på att pendlar i accelerationen, men det är bara upp till 4000rpm. Efter 4000rpm så går den utan minsta tvekan. Har haft den på otaliga verkstadsbesök.
Felkod P0238

Motorväst Hällevadsholm
Där jag enligt felkoderna bytte alla vvl ventiler luftmassemätare

Motorama Tanumshede
Misständning på en cylinder=inga åtgärder

Toveks bil Skee
Hittade inte heller något givande.

och kollat på forum. där jag hittat folk med samma problem, men ingen som lyckats fixa det

Det jag har bytat är.
Map-sensor
Insugtempgivare
Vvl-ventiler 8st
Luftmassemätare
Tändstift
Tändspolar
Laddtrycksventil(N75).
Dumpventilen
Jag tyckte att bilen blev mer svajjande efter jag tagit bort 3 av 4 ljuddämpare på avgassystem. (kan även vara inbillning)
Bilen är ej chippad eller mappad. Ända uppgraderingen ja gjort är dumpen som är en eftermarknads som ska var mer tålig än originalet.
Hade vart grymt om någon satt inne med svaret.
Mvh Jocke


 

mahler

Aktiv medlem
Skruvar du inte själv? Om du gör det mät upp kablar mellan ecu och kontakten till map givaren kolla även kablarna vid kontakt stycket till givaren så dom är ok. Såg att sensor är bytt ingen garanti att den är ok mät upp den och kolla så den ligger inom spec. Om verkstad bytt givare utan framgång måste man ju gå vidare och felsöka kabelhärva kan vara dåligt stift i en kontakt som tex inte sluter åt tillräckligt, kan vara oxid eller kabelbrott eller början på kabelbrott. Man mäter ju också så att man har rätt värden vid givare tex jord, 5v från ecu signalkabel till ecu.
 
  • Like
Reactions: Per

Fyllebubben

Medlem
Skruvar du inte själv? Om du gör det mät upp kablar mellan ecu och kontakten till map givaren kolla även kablarna vid kontakt stycket till givaren så dom är ok. Såg att sensor är bytt ingen garanti att den är ok mät upp den och kolla så den ligger inom spec. Om verkstad bytt givare utan framgång måste man ju gå vidare och felsöka kabelhärva kan vara dåligt stift i en kontakt som tex inte sluter åt tillräckligt, kan vara oxid eller kabelbrott eller början på kabelbrott. Man mäter ju också så att man har rätt värden vid givare tex jord, 5v från ecu signalkabel till ecu.
Jo skruvar en del själv.
Men när man bytat ut allt som skall vara problemet. Så fick ja börja lämna in bilen när inget gjorde skillnad. Alla givare som är bytade har ja bytt på deras rekommendation.
Kopplade ur map sensorn nu på vägen hem. Och då var svajjandet borta men trycket var reducerat. Så får väl starta den gamla multimetern och börja mäta.
Känns som om dem verkstäder jag varit på startar datorn och kommer framtill "att här är inga fel" det säger datorn.
 

CarlA4

Medlem
Kan bara hålla med! Kolla kablaget genom att följa det och titta på det efter skador. Har sett skavt eller värme skadat kablage som kortsluts mot jord och ger orimliga signaler! Kan komma och gå beroende på hur kablaget rör sig vid körningen. När man mäter behöver det då inte visat kortis.

//Calle
 

Fyllebubben

Medlem
Kablar till denna mapsensor som heter [G31] brukar kunna gå av.
Tjenare.
Jag kopplade in en sån handdator i bilen.
Tänkte ja skulle kolla igenom värden och så under tiden ja körde och när problemet dök upp. Om ja kunde se något specifikt i värdena.
Jag fokuserade på fuel rail pressure
På tomgång
3900-4100 kPa (40bar)
När problemet uppstår
Ca 15000 kPa (150bar)
Så länge ja gasade och höll trycket under 150bar så kom aldrig svajande. Men så fort ja gasade mer så det översteg 150bar så började svajandet.
20211127_125727.jpg
 

Swizz

Aktiv medlem
Ta ur oljestickan och lukta på den. Luktar set bensin så är set bara att byta högtryckspump. Dessa brukar läcka internt och bränslet rinner ner i oljan vilket skapar bränsleångor och då kan bilen gå ryckigt samt börja misstända. Byt olja och filter samtidigt om det nu skulle vara så.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp