Audi A4 1.8T ombyggnad till quattro.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Sigge81

Ny medlem
Hejsan.

Frågat runt lite random Folk om de är möjligt att konvertera en a4 -96a med 5 växlad låda till quattro.

Jag äger nämligen 2 bilar till.

En a4 1.8 sugmotor. Ser likadan ut.
Sedan en a6 Quattro v6a automat växellåda
Troligen är dessa 96or oxå. Eller runt 95-97.

Någon som vet hur mycket jobb de är.

Vilka motorer å växellådor m.m kan jag byta emellan o.s.v.

De finns just nu 2 tankar. Min 1.8 T är den jag vill göra bil utav. Har stått avställd alla 3 bilar.

Och quattron är skrot. Den går att laga men krockad å lite "krokig" här å där. Drivlina å motor är dock intakt.

Om det är typ för mycket jobb att få till det så lägger jag ner projektet å bara renoverer å byter lite styrstag m.m.

Men är det nära på bolt on. Kanske korta en kardanaxel å sen i princip skruva dit å lite svetsning så absolut. Vore coolt med en a4 quattro antingen turbo eller v6.

Automatlådan är ju fin. Men jag bara älskar a4ans 5växlade låda.
 
R

rrr

Gäst
Hejsan.

Frågat runt lite random Folk om de är möjligt att konvertera en a4 -96a med 5 växlad låda till quattro.

Jag äger nämligen 2 bilar till.

En a4 1.8 sugmotor. Ser likadan ut.
Sedan en a6 Quattro v6a automat växellåda
Troligen är dessa 96or oxå. Eller runt 95-97.

Någon som vet hur mycket jobb de är.

Vilka motorer å växellådor m.m kan jag byta emellan o.s.v.

De finns just nu 2 tankar. Min 1.8 T är den jag vill göra bil utav. Har stått avställd alla 3 bilar.

Och quattron är skrot. Den går att laga men krockad å lite "krokig" här å där. Drivlina å motor är dock intakt.

Om det är typ för mycket jobb att få till det så lägger jag ner projektet å bara renoverer å byter lite styrstag m.m.

Men är det nära på bolt on. Kanske korta en kardanaxel å sen i princip skruva dit å lite svetsning så absolut. Vore coolt med en a4 quattro antingen turbo eller v6.

Automatlådan är ju fin. Men jag bara älskar a4ans 5växlade låda.

Kryp under bilarna... Kolla hur bakvagnsbrygga är infäst på quattrokarossen, stödlager för kardan etc, stötdämparfästen.
Kolla om dessa fästen finns på den andra bilen, annars fundera på hur mycket jobb det är för DIG att flytta över dessa fästen.

Ingen annan vet vad som är för mycket jobb för DIG
 

Sigge81

Ny medlem
Tack för svaret. Naturligtvis kan ni inte veta det.

Jag är mest ute efter råd och tips. Kan jag ens använda den 5 vxlade lådan etc.

De är mera en fråga hur avancerat de är.

Om någon redan gjort en konvertering är ju intressant att veta.
 

Sigge81

Ny medlem
Kan lägga till att jag har tusen andra projekt.
Så tidsbrist kanske är en bättre förklaring.
Jag har stort dubbelgarage och svets m.m..

Någon borde vara kunnig inom området.

Alternativt kanska jag kan få tag i en URQuattro lina med låda å allt.

Just nu kommer jag fan inte under åbäket. Är ju mer sänkt än när jag köpte den. Stått sen 2014 visst..
 

Killawife

Aktiv medlem
Du kan inte göra detta med dessa två bilar utan en otrolig massa jobb. A4:ans 1.8t och v6:an i A6 har inte samma växellådor, drivaxlar eller mycket annat. Så du skulle bli tvungen att skaffa en annan växellåda, fördelningslåda och lite annat. sen går det nog att använda A6:ans bakaxel och kardan med lite mek.
Om du nödvändigtvis måste ha en quattro och vill använda det du har så är det enklaste att flytta över V6:an med låda, fördelningslåda, bakaxel, kablage och allt annat som behövs. Det är mycket jobb hur som och knappast värt det på billiga bilar.

Men det finns ju folk som lägger i vilken motor som helst i vilken bil som helst och får det att funka så visst går det att sätta i en URquattro drivlina värd 150.000 i en a4 men varför skulle man göra det?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp