Audi A3 EPC

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Orlytux

Ny medlem
Hej,

Jag har en Audi A3 Sportsback 09 där EPC-lampan lyser ibland. Detta började förra hösten och har kommit och gått sen dess. När lampan lyser går bilen in i limp mode, bilen bli slö och hugger

Till en början gjorde jag rent spjällhuset och det verkade fungera, efter ca 2v började den att lysa igen. Jag lämnade då in bilen på verkstad och de bytte till ett begagnat spjällhus som hade gått ca 1700mil.

Bilen rullade på som vanligt i några veckor och sen började lampan lysa igen.

Jag testade att byta vacuumslang men ingen skillnad. I våras började lampan lysa efter ca 30mil körning. När lampan lyser så har jag kopplat in dator och kalibrerat spjällhuset och bilen har gått 30 mil till utan att lampan har lyst.

Om jag inte kopplar in datorn och gör detta så lyser lampan oftare, ibland tillsammans med ESP eller motorlampa.
Nu när det är varmare ute så verkar det gå längre mellan intervallerna, kunde köra upp till 100mil innan lampan börja lysa.

Har någon en idé vart man kan börja felsöka? Är grymt tacksam för idéer.

Om lampan lyser när jag startar bilen så går varvmätaren som en jojjo

felkoder:

17950
17987
17579


tack på förhand
 

Malin

Ny medlem
Hej,

Jag har en Audi A3 Sportsback 09 där EPC-lampan lyser ibland. Detta började förra hösten och har kommit och gått sen dess. När lampan lyser går bilen in i limp mode, bilen bli slö och hugger

Till en början gjorde jag rent spjällhuset och det verkade fungera, efter ca 2v började den att lysa igen. Jag lämnade då in bilen på verkstad och de bytte till ett begagnat spjällhus som hade gått ca 1700mil.

Bilen rullade på som vanligt i några veckor och sen började lampan lysa igen.

Jag testade att byta vacuumslang men ingen skillnad. I våras började lampan lysa efter ca 30mil körning. När lampan lyser så har jag kopplat in dator och kalibrerat spjällhuset och bilen har gått 30 mil till utan att lampan har lyst.

Om jag inte kopplar in datorn och gör detta så lyser lampan oftare, ibland tillsammans med ESP eller motorlampa.
Nu när det är varmare ute så verkar det gå längre mellan intervallerna, kunde köra upp till 100mil innan lampan börja lysa.

Har någon en idé vart man kan börja felsöka? Är grymt tacksam för idéer.

Om lampan lyser när jag startar bilen så går varvmätaren som en jojjo

felkoder:

17950
17987
17579


tack på förhand
Hej, har du hittat nån lösning? Jag har exakt samma problem… och min mekaniker har kört fast!
Med vänliga hälsningar Malin Rosén
 

Killawife

Aktiv medlem
Det är ett defekt spjällhus, eller egentligen en del i det. Köp ett begagnat spjällhus och byt. Lite konstigt att din mekaniker inte hittat det faktiskt då felkoderna säger vad felet är. Det kan även vara kablaget till spjällhuset dock så om ni plockar ett spjällhus på skroten, se till att ta med kablaget med.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp