Audi a3 1998 nytt orkeslös å hackar

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Andreas_1996

Ny medlem
Hejsan alla audi experter :) detta är våran första audi å det har dykt upp ett problem med att den stiger lite över 90 grader ? Vad kan orsaka detta problemmet ?
Den dricker ingen glykol så det är ok ju. Tycker ej jag har hört fläkten slå igång heller .. motorn är en AKL storlek vet jag inte men den är snål å går bra :D
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Att temperaturen stiger vid tomgång är i och för sig inte konstigt, frågan är bara hur mycket. Du skriver att den stiger lite och det är ju öppet för tolkning hur mycket "lite" är. När du kör så hjälper fartvinden till att kyla motorn och när du sedan står på tomgång så måste överskottsvärmen ta vägen någonstans, och om temperaturen stiger för mycket så skall kylfläkten starta.
Om temperaturen då skulle stiga så mycket att motorn börjar koka utan att kylfläkten startar så har du något fel på antingen givare eller fläkt. Sedan finns scenariot med en dålig vattenpump som inte orkar pumpa runt kylvattnet tillräckligt bra.
Vattenpump byts normalt i samband med kamremsbyte i förebyggande syfte.
Det finns ytterligare ett antal orsaker "som det skulle kunna vara", men om det nu är så att temperaturen håller sig inom rimliga värden så skulle åtminstone jag sova gott om natten ?
/Hälsningar Claes
 

Andreas_1996

Ny medlem
Haha ja kamrem ska va bytt å sådant så hoppas på vattenpupen också är det den gick lite över 90 grader sensjänk den när jag börja köra ? Kanske fläkten som spökar ? Ska serva den idag + byta glykol bara för att :)
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Haha ja kamrem ska va bytt å sådant så hoppas på vattenpupen också är det den gick lite över 90 grader sensjänk den när jag börja köra ? Kanske fläkten som spökar ? Ska serva den idag + byta glykol bara för att :)
Att tempen sjunker när du kör är ju som sagt var normalt. Sedan skulle jag nog inte lita allt för mycket på tempmätaren, i synnerhet inte en med +20 år på nacken, har själv en S6:a - 97, och kan konstatera att mätarna inte alltid visar rätt.
Passa på att spola igenom kylaren om du ändå ska byta glykol, kan finnas mycket smått och gott i den... /Hälsningar Claes
 

Andreas_1996

Ny medlem
Har ett nytt problem nu ? bilen förlorar kraft å vibrerar på tomgång å känns anmält svag den hackade lite ibland å förlorade kraft men fick tillbaks dett nu har den typ noll kraft ...
 

Andreas_1996

Ny medlem
Haj varför den hackade va för lambda sonden va paj :/ körde den så i en vecka typ = dyr bensin räkning haha . Den är nu bytt men den känns typ som något hindrar den ? Den ända felkoden som kom upp på vagcom va
00536 lambda övre 1
Den framför katten då ju :)
. Ska byta ventilkåpa men vilken lustig design dom har för att byta den
? Kan tändstiften blivit sotiga när jag har kört den med trasig lambda ,
Ursäkta alla jobbiga frågor haha
 
A

Alexander

Gäst
Hade problem med min A4 2000, hackade som in i. Bytte MAF:en och funkade prima efter det!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp