Audi A1 kopplingen sönder, någon mer som varit med om det?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
H

Handär

Gäst
Hej, jag har leasat en Audi A1 2018, den har knappt gått 2000 mil på 1 1/2 år och kopplingen har slitits ut så att man måste byta den. Vid utslitning så tar inte försäkringen den så nu får jag själv betala för kalaset som kommer gå på runt 20 - 25000kr, känns lite surt och behöva betala 1/10 av va bilen va värd splitter ny när jag inte kört som någon dåre. Den har fungerat hur bra som helst fram till den gick sönder. Jag är bara intresserad om någon annan har råkat ut för det här med att kopplingen slits ut på 1 1/2 år?
 
R

rrr

Gäst
Hej, jag har leasat en Audi A1 2018, den har knappt gått 2000 mil på 1 1/2 år och kopplingen har slitits ut så att man måste byta den. Vid utslitning så tar inte försäkringen den så nu får jag själv betala för kalaset som kommer gå på runt 20 - 25000kr, känns lite surt och behöva betala 1/10 av va bilen va värd splitter ny när jag inte kört som någon dåre. Den har fungerat hur bra som helst fram till den gick sönder. Jag är bara intresserad om någon annan har råkat ut för det här med att kopplingen slits ut på 1 1/2 år?
Har den nu verkligen slitits ut så finns det ungefär 2 möjligheter

1, du kör betydligt sämre än du själv tror
2, det har blivit något fel på tex solfjädern i tryckplattan så tryckplattan inte pressar tillräckligt hårt mot lamellen och tillåter slirning.

Är nog läge att vara med vid 'demonteringen' och be verkstaden verifiera att alla ingående delar fungerar korrekt.
 

Clotiris

Ny medlem
Hej, jag har leasat en Audi A1 2018, den har knappt gått 2000 mil på 1 1/2 år och kopplingen har slitits ut så att man måste byta den. Vid utslitning så tar inte försäkringen den så nu får jag själv betala för kalaset som kommer gå på runt 20 - 25000kr, känns lite surt och behöva betala 1/10 av va bilen va värd splitter ny när jag inte kört som någon dåre. Den har fungerat hur bra som helst fram till den gick sönder. Jag är bara intresserad om någon annan har råkat ut för det här med att kopplingen slits ut på 1 1/2 år?
Ja tyvärr. Min Audi TT Tdi 2013 har tydligen samma problem. Vill inte kalla det slitage då bilen bara körts
2850 mil. Det rör sig om dålig kvalitet helt enkelt. Sedan bör ju försäkringsbolagen ersätta fullt ut då det rör sig om ett haveri. VAG Södertälje får väl stå för en del, kan man tycka. En koppling skall utan vidare klara mellan 15-20000 mil vid normal körning, som det här rör sig om. 20-25000kr låter väl mycket även om VAG-verkstaden tar hutlöst betalt!
 

Swizz

Aktiv medlem
hahaha, har haft flera leasade bilar med kopplingsras och det har alltid varit handhavande fel, lameller som har varit uppeldade för att man ligger och slirar på kopplingen för länge.
 

cobratiger

Ny medlem
Hej!

Kan någon här hjälpa mig ?

Kan man se på följande delar svänghjul, lamell och tryckplatta genom att titta på bilden om det tyder på skador eller slitage av delarna. Enligt verkstad så har delarna brunnit upp

En Audi A5 årsmodell 2016 som har rullat 7500 mil så går kopplingspedal sönder, har haft bilen i endast 2 månader knappt kört 200 mil.

Hur har skadorna/slitaget på bildelarna uppkommit ?

Har vi en bilkunnig medlem som kan svara på varför koppling havererar efter 7500 mil ?

Bilagor
 

Bilagor




Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp