Alternativ vid anskaffning av ny fjärrnyckel?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pistvakt

Aktiv medlem
Vet någon om det finns mer ekonomiska alternativ när man ska skaffa ny fjärrnyckel med originalfunktion?

Familjens a-traktorförare förlorade den fungerande fjärrnyckeln för en tid sedan och det visade sig att a-traktorförsäkringen inte omfattar borttappad nyckel på det sätt som bilförsäkringar gör. Den går därmed på 4-5000:- för nyckelämne och prohrammering...

Googlar man finns nyckelämnen från en hundring och uppåt, men kan man verkligen med dessa uppnå både fjärrlås mha programmering, immobilizer och fysisk upplåsning/tändningslås efter besök hos låssmed?

Senast ändrad:

Pistvakt

Aktiv medlem
Aktuell bil är den modellkategori som frågan klassificerats i, dvs Audi A4 B7 2004-2008, med de nyckelfunktioner som det innebär.

Killawife

Aktiv medlem
Det man behöver för att få detta att funka är en helt ny nyckel. Man behöver inte köpa från audi om man inte vill men den måste vara ny. Denna måste sen programmeras till bilen. Man kan göra det själv om man har programvaran men det har man ju inte då den är dyr. Det finns företag som gör det. Det kostar ca 2500:- för en nyckel, 4500:- på Audi.
Ett alternativ som fungerar är att man annars skaffar ett nyckelkit. Det består av tändningslås med nycklar, instrumentpanel och ecu samt ev. dörrlås. Sen byter man allt detta och får ett fungerande lås. Har man en automat så är ecu:n kodad till automatlådans box så då är det inte värt. Man kan även behöva koda ett par moduler men just på dessa modeller är det inte så farligt. Ett sånt kit är dock som regel dyrare än att bara köpa en nyckel. Men har man en reservdelsbil eller liknande så har man en billig men lite bökig lösning där.

Pistvakt

Aktiv medlem
Tack. "Kopiaalternativet" låter intressantast OM det ger både fysiskt och digital funktion. Finns någon risk att det inte funkar?
Var hittar men sådan leverantör och jag antar att den fysiska nyckeln måste kopieras från originalnyckel, dvs antingen lokal låssmed eller att man skickar nyckeln?

Killawife

Aktiv medlem
Det brukar gå till så att man åker till den som gör nyckeln, sen läser dom ut datan från ens bil och använder den för att göra nyckeln. Den fysiska nyckeln som så skär de till på plats. Jag antar att de gör en kopia på nyckelämnet bara. Jag har inte använt detta själv men kollade på att göra en nyckel åt min mosters xc70. Hon tyckte det var för dyrt dock. Dessa pratade vi med då: https://a6security.se/extra-bilnyckel/

Pistvakt

Aktiv medlem
Ok. Det företaget hade jag kontakt med för 3v sedan och när de fick info om vilken bilmodell det gäller var beskedet att de måste ha åtkomst till bilen, vilket är 100 mil bort... Alternativen verkar vara minst sagt begränsade.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp