Allroad 3.0 tdi vilken motor ska man satsa på?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Daffy

Ny medlem
Hej!
Är dags för bilbyte och jag har fastnat för A6 allroad från 2012 å framåt.
Nuvarande bil är en 2013 passat alltrack, som jag egentligen gillar, men då biljäveln formligen äter Egr ventiler så har jag lessnat.

Har som sagt fastnat för A6 allroad från 2012 å framåt, men är lite fundersam kring alla olika 3.0 tdi motorer som finns!

Vilken är bäst och vilken ska man akta sig för?
Vad har de olika motorerna för starka respektive svaga sidor? Fördelar/nackdelar?

Har hört ”rykten” om att någon av de olika 218hp motorerna haft problem med kamkedjesträckaren bla, vet dock inte om det stämmer.

Tack på förhand!
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Äldre crte motorn 218hk (2015-2016) hade problem med kedjesträckarn på vissa bilar. Men det hör man ju direkt du startar om det rasslar.

Har själv en 2015 med den motorn som gått klanderfritt i 12.500mil nu, har satt in bsr så den är verkligen rolig att köra (328hk/691nm)

Byter du från en passat så är det som att komma till himlen utan att överdriva.
 

Daffy

Ny medlem
Haha, jasså det är ett såpass stort uppköp mao..
Men hur håller s-tronic lådan för vridmomentsökningen? Jag antar att det sitter olika lådor i beroende på motor/effektuttag osv men det blir ju ändå en ordentligt ökad belastning för lådan..

Är det något speciellt man bör titta/lyssna efter för de olika 3.0:eek:rna förutom kedjerassel på 218hp motorn? Några svaga punkter
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Min växlar då fortfarande som den ska har kört ca 3500mil med bsr, tror ju inte man ska använda launchcontrol i onödan, s6 fsi samt tdi använder 7vxl s-tronic.
Bitdi/rs6 har ju annars starkare lådan 8vxl tiptronic.
Vissa har haft knarrande ljud från fjädringen, är ett gummi i toppen på stötdämparna bak som torkar och orsakar missljud, min knarrar ibland på offroad läget och efter dålig väg, det är iaf inte kostsamt att byta och relativt enkelt.
 

Daffy

Ny medlem
Nu har jag varit å kollat på 2st olika Allroad. En 2014 (204) och en 2015 (218), och kan då inte säga att jag märkte någon effektskillnad mellan dem. Båda har gått ca 11000mil och har likvärdig utrustning.
Hade nästan bestämt mig för 204 hästaren då jag föredrog färgen (silvergrå) samt att rutorna var tonade från fabrik.

Men nu börjar jag tveka på köp öht efter att ha snackat med vänner/bekanta som själv kör Audi/vw med 3 liters dieseln.
En kör A8 2014 en A4 allroad 2014 och en Touareg 2012.

frågade kompisen med a8:an vad han hade att säga om 3.0:an.. -Kedjerassel och givarfel!

Samtliga säger -köp inte en Vag/Audi med kamkedja om du inte har kunskap/möjlighet att själv lyfta ur motorn och byta kedja/spännare!
Har bilarna dessutom gått med ”longlife” intervall, så glöm det på en gång! Och enligt dem spelade det ingen roll vilken 3.0tdi det handlade om.

På frågan varför kompisen med a8:an ändå kör 3.0:à blev svaret -Jag har skruvat så mycket i dessa motorer att jag kan felen!
Och han driver bilverkstad, så jag antar att han vet vad han pratar om.

Ta en vanlig a6:à med 2.0tdi istället var rådet!

är 3.0tdi verkligen så jävla bräcklig/skör som mina vänner får det att låta som?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Hade en 2015 allroad 218hk, hade gått 12700mil när jag böt in den förra veckan, har inte haft ett enda fel på a6an förutom byte av bromsbelägg. Min var även bsr mappad (328hk/691nm), vet att några haft rassel från kamkedjan men det ska vara åtgärdat från 2017 ? (Csva motorer) ?
 

BiTu

Aktiv medlem
Har 3 bilar med 3.0 TDI i familjen, 2 Touareg och 1 Q7, 204, 262 och 286 hk. Allt från 6000 till 29000 mil, går som klockor allihop. Finns nog både bra och dåliga varianter verkar det som.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp