Allroad 2005, problem kylartemp

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Uffe1

Ny medlem
Har problem med kylartemp. Vi drar en liten husvagn, ca 1 000 kg. Motorn blev igår överhettad, 120 grader både vatten och olja. Blev så efter det att utetemp stigit till ca 30 grader. Efterkörningen av elkylfläkten funkade inte som den brukade vid avstängning, gick inte igång direkt. Har monterat en ljusramp i nedre kylargallret; är fundersam om det kan påverka kylningen? Kylaren tät, många delar och slangar bytta, inkl lilla hjälppumpen. Tacksam för tips; någon kanske har erfarenhet problemet. Bilen borde ju inte ha några problem att dra en 1 000 kg-vagn!
 

Killawife

Aktiv medlem
Ljusramp påverkar nog inte men på dessa så sitter det en lite kontrollenhet som styr hjälpfläktarna. det finns två, en bredvid den vanliga fläkten och en framför. Den absolut vanligaste anledningen till att de inte går igång är defekt tempsensor. Den sitter på kylaren. Det är inte samma som till tempgivaren även om de utseende och funktionsmässigt är likadana. De har olika värden bara.
Det kan givetvis även vara kontrollenheten i sig som är defekt. det enda sättet att veta är att diagnostisera systemet. På min S6:a tröttnade jag på dessa fläktar och satte helt sonika en knapp som jag slog av och på dom med vid behov.
Kontrollenheten sitter under vänster lykta, i princip mellan kylaren och lyktan. det går in tre kontakter i den och den har en kylfläns så rätt lätt att känna igen.

 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp