Adblue - system fault

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Sneakbreach

Ny medlem
Hej.

Köpte för 8 månader sedan min första Audi någonsin. En A4 kombi av årsmodell 2015.
Har varit jäkligt nöjd med bilen men förra veckan så tändes varningen för Adblue.

Körde ner till min lokala verkstad (ej Audi) där jag även köpte bilen. De kollade boxen och där låg en felkod för Adblue-systemet. I Bosch system stod det inget matnyttigt så de hade inget att gå på.
Vi fyllde upp med Adblue och de provade nollställa felkoderna.
Den försvann men varningen i displayen fanns fortfarande kvar. De hade ingen aning så jag ringde till Audi-verkstaden 5 mil bort.
Fick en tid och körde ner där. De tog in bilen och grejade en stund men kom tillbaka och sa att felkoden är raderad så de kan inte gå vidare. Ända sätter är att köra tills att varningen går ner till 0km och motorlampan tänds. Då kanske man får ut felkoden.
Nu har bilen gått 7800mil så garantin till 8000 mil närmar sig men det hinner jag nog.

Så idag när det var 60 mil kvar av varningen och frugan var på väg hem så släcktes den. WTF?

Vad gör jag nu? Vill ju inte att den kommer tillbaka efter 8000 mil. Något är ju galet på systemet då jag haft felmeddelandet i en vecka.

Edit: mjukvaran var ok och uppdaterad.
 

Jelfstrom

Ny medlem
Supersent svar, hoppas det löste sig.
Hade liknande fel. Första bilen med adblue. Varningsmeddelandet dök upp, fyllde på tio liter och den slocknade. Tändes igen efter ett par dagar. Suck, mer adblue? Fyllde på åtta liter till, sedan var det fullt. Och varningen vägrade släckas. Fick tid på verkstad (Audi) för det var ändå dags för service så de kikade på det här med. Tog nog en vecka innan de lyckades fixa. De fick byta hela pumpen. Gick på goodwill för bilen hade inte nått 8000 mil ännu (7800!).
Verkstaden menade att det var ganska billigt i sammanhanget, pumpen kostade 9000...

Så om någon har en adblue-bil som tänder och släcker varningen, se till att lämna in den före 8000 mil!

/Janne
 
O

Oregistrerade

Gäst
Vi har en Audi A4 2.0 TDI 2015 års modell där ovanstående fel har uppkommit nu.
Efter en del sökning på nätet verkar detta inte vara helt ovanligt problem, en del säger att de har uppdaterat software och problemet har blivit löst och en del har fått byta ut pumpen.
Bilen ska köras till verkstad idag men man tycker väl att Audi borde upprätta Goodwill ärende på detta då det verkar vara så vanligt förekommande problem världen över ändå på just 2014-2016 års modeller och detta helt oberoende av hur många mil de har rullat då jag läst om de som inte gått särskilt långt.

Ska stå på oss att de ska undersöka detta med softwareuppdatering först och främst så får vi se vart det slutar men på telefonen sa Audi att det inte fanns någon sådan för modellen och de hade dessutom ingen tid innan Mars så nu får den åka till annan verkstad som representerar Audi istället då de kunde ta in bilen imorgon.


Fler som råkat ut för problemet?
 
  • Like
Reactions: Per
J

JonassanoJ

Gäst
Jag verkr ha råkat ut för samma sak... Audi A4 tdi 2,0 från 2015, gått ca 7500 mil nu. Jag gjorde en service och fixade trasig AC kondensor precis innan semestern och på väg hem igår (sista etappen av 3 veckors roadtrip) så tändes lampan med meddelandet "No restart in 1000km". Till saken hör att, under semestern tändes först "refill adblue" lampan - vilket jag tyckte var skumt då verkstaden som precis utfört service hade tagit betalt för 10 liter och kladdat ned vid påfyllningshålet - varpå jag snällt toppade upp och meddelandet försvann.

Hur har det gått för er? Har Audi fixat det på garanti? Skulle ju vara fint att slippa betala en trasig adblue pump på en bil som gått under 8000 mil...
 
L

Löwet

Gäst
Misstänker att jag har fått samma problem. Har en Audi A4 2.0 TDI 2015. Fick för ca 2 månader sedan notifikation från systemet om att jag behövde fylla på adblue, fick då inte i mer än 7 liter och lampan slocknade. 1-2 månader efter tänds den igen och jag fyller på, denna gång får jag inte i mer än ca 4 liter och eftersom instruktionsboken säger minst 7 liter för att lampan ska slockna (vilket den inte gjorde) ringer jag en Audi verkstad som säger att just A4 2015 brukar vara svåra att fylla på adblue pga trång slang. Får dock inte i en skvätt mer efter några försök och jag åker upp, verkstan tar in bilen, söker igenom efter felkoder men hittar inga, dom får heller inte i en skvätt och nollställer istället systemet. Jag kör 2 veckor efter detta och lampan tänds igen. Pga fullbokning får jag åka till en annan verkstad inom samma namn där verkstan heller, åter igen inte hittar några fel och nollställer endast systemet. 3 veckor efter upprepas detta där verkstan, (enligt mig oprofessionellt) gör samma sak och nollställer då dom anser att förra verkstaden inte hade gått in i datorn. Kom dock där ifrån utan att behöva betala något, nu har lampan återigen tänds och ska in igen. Funderar på om det är värt att koppla ur adblue-systemet eller vad bör man göra? Verkar som det kan bli dyrt att byta pumpen om det nu är den som spökar.
 
L

Löwet

Gäst
Ge mig felkoden så löser jag det hela åt dig, arbetar som MasterTechnician på VAG.
Tjena! sorry för sent svar, har ännu inte fått problemet löst men har nu haft inne bilen på en verkstad som specialiserar sig inom den tekniska utrustningen i bilen. Han fick fram felkod P20E8, Reduktionsmedelstryck - tryck för lågt.
är det pumpen som det är fel på då tro?
BTW, kolla med ditt försäkringsbolag om garantin gått ut, möjligtvis kan dom stå för denna kostnad och du behöver endast betala självrisk vilket säkert är billigare än kostnaden verkstaden tar.
 
  • Like
Reactions: Per
R

Razorg7008

Gäst
Ge mig felkoden så löser jag det hela åt dig, arbetar som MasterTechnician på VAG.
Du kanske kan svara på en felkod som heter p0087 på min Audi a4 2.0tdi bilen har slagit om till 10000 nyligt och problemet kommer vid belastning , och måste tillägga att den har inge lågt bränsletryck vid mätning
 
B

Beff

Gäst
Jaha då har man råkat ut dör samma problem på ausi a4 2.0tdi 2015.
Hade inne på Toveks som säger att det är en ventil dör adblue som måste bytas och prisförslag på 6500:-
Har ni lyckats få goodwill eller vad tror du mastertech på vag om detta?
 
J

JonassanoJ

Gäst
Jag hade detta problem för ca ett år sedan (se text ovan) och lämnade då inbilen till verkstad. De följde då VAGs felsökningsguide som började med att ta bort och sedan installera om mjukvaran för insprutningen - varpå felkoderna och meddelandet i displayen försvann... (!?) Då mekanikern även trycktestat med gott resultat fanns då inget mer att gå på enligt honom och att vi antingen kunde låta det vara, eller börja riva i hela systemet för att se om de kunde hitta felet. Eftersom jag inte är kung Midas och behövde bilen, så nöjde jag mig med att den fungerade igen. Igår, nästan exakt ett år senare händer det igen - samma felmeddelande. (Tacksamt att det händer när jag är långt hemifrån och har semester...)
Pratade med Audi om eventuella garantier då bilen inte passerat 8000 mil ännu, men blev informerad att garantin gäller 8000 mil eller 5 år - det som kommer först! Så om ni har samma problem och bilen börjar närma sig 5 år/8000 mil - ta er tid att lämna in på Audi-verkstad för garantijobb och ta inte ett nej förrän de hittat nåt att byta. Mjukvaru-ominstallation skjuter bara problemet framåt verkar det som....

Då det kan vara allt från sensorer/pumpar/trasiga rör/bränsleinsprutning så är det lika bra tror jag att inte ge sig och försöka få det på garantin direkt.
 
J

JonassanoJ

Gäst
Tillbaka från verkstaden. De läste ut felkoden P204F - "reduktionstillsatssystem prestanda. Cylinderrad 1."
Detta kunde enligt dem eventuellt lösas genom mjukvaruuppdatering men den jag hade var så ny den kunde bli (fick den uppdaterad för ett år sedan när jag hade samma problem) så de toppade upp (de fick i över 7 liter -trots att jag hällt i 10 när systemvarningen dök upp) och körde ca 12 km varpå no restart-räknaren försvann.

Återigen inga identifierade fel, men berodde troligtvis på för lite adblue i systemet - fast jag inte fått några påfyllnings-påminnare.

Den enda trösten är väl att det blev lite billigare felsökning denna gång....
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp