AC kyler inte

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Jag har en a4 Allroad 2013 med AC problem.
Den blåser varmluft ,mest märkbart vid varmt väder.Vid kallare utetemperatur kan det komma något kalluft.
Detta är gjort hitills:
-Kollat trycket på Acservice /Ok
-Bytt tryckkontakt vid kondensorn/ingen skillnad
-kondensorfläktarna snurrar vid aktiverad AC
-AC rörena är varma
Nu kikar jag på kompressorns magnetkoppling.Eller snurrar kompressorn alltid på dessa?
Måste man plocka ner hela fronten för att få ut kompressorn?
 

Audi_VW

Medlem
Kompressorn ska alltid snurra på denna typen av bil. Kolla om den stora skruven i mitten snurrar eller står stilla. Om den står stilla så har gängorna på kopplingen slitits ut och då kan dem inte snurra kompressorn, detta är jättevanligt hos Audi och VW.
 
  • Like
Reactions: Per
Det stämmer .Jag har felsökt så långt att jag har full spänning till kompressorn vid påslagen AC.Det verkar alltså som magnetkopplingen är slut.Mittendelen snurrar inte alls.
Ska kolla om det går ta detta på maskinförsäkringen.Detta lär ju inte bli billigt.Generellt vill dom väl byta ut hela kompressorn på en Audiverkstad?
 

Audi_VW

Medlem
Tror inte att det måste bli dyrt, mitt tips om du är någorlunda händig är att skruva av själva kopplingen från kompressorn, förmodligen behöver du bara ta av det undre motorskyddet och eventuellt även en liten del av höger hjulhus och sedan kommer du åt. Tror att det bara sitter en enda stor skruv i mitten, det borde nog räcka att skruva av kopplingen för att se om den slirar så du behöver inte dra av remmen eller rören till kompressorn. Om du kan se en skada på kopplingen så försök beställ en ersättningsdel från Ebay, Autodoc eller liknande. Går det inte till just din kompressor så köp en från skroten och ta delen från den. Lyckas du med detta så kan det gå på 500-700 med ersättningsdel eller kanske 1500-2000 om du måste ta en kompressor från skroten. En verkstad lär nog ta minst 5-6000 skulle jag gissa.

Förmodligen är det just denna du ska ha eller väldigt likande:

 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Per
Ja,det slutade med att jag rev ner hela skiten.Försökte få loss kopplingen eller skruven,men lyckades inte.förstår fortfarande inte hur den kunde sitta så hårt.Problemet var nog att det inte gick att låsa kompressoraxeln när skruven skulle lossas.Nåväl jag borrade sönder alltihop.Och när jag ända var på gång så bytte jag hela kompressorn för det var "bara" 3000kr extra.Och när jag ända var i farten så bytte jag kondensorn också för att torkfiltret satt därinne.Sen åkte jag till ALi och gjorde en acservice och nu är det kallt i kupen igen.
 

CarpeDiem

Aktiv medlem
Tänkte precis skriva ner med förslag på vad du kan göra själv men verkar som att ACn fungerar nu, härligt att det löste sig :)
 

El-anders

Ny medlem
Så...verkade det som du hade en el koppling på kompressorn eller bara en "fjädrande" skiva istället för magnetkopplingen. Om du har det nya systemet med en kompressor som alltid snurrar och alltid skär ihop när gasen läcker ut? Min A/C specialist säger att han måste byta "allt" förutom kylelementet inne i värmepaketet. Sedan "tvätta/skölja" systemet i flera timmar för att få ut eventuellt metalskräp i systemet. I min Tiguan från 2009. 17000:- skulle det kosta. Väldigt intressant om du fick systemet att funka och få det att fungera länge. Då kanske risken för metalskräp från kompressorn inte är så stor? I så fall gör jag precis som du. Skulle precis köpa en A6 från 2012 med icke fungerande A/C. Säljaren visste inte om det. Köper inte innan A/Cn är fixad. Kan inte ha 2 VAG bilar utan A/C.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp