ABS aktiverar felaktigt (A4 allroad b8.5)

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

kaptewn

Ny medlem
Hej alla!

Jag har ett sjukt frustrerande problem på min A4 allroad från 2013 som jag har jagat sedan förra sommaren.

Vid inbromsning, vanligtvis när man kommer under 15 km/h, så börjar ABS "hugga" och skrapa. När jag sedan kör iväg igen så kommer ett klickande typ av ljud, som om att något "vänder håll" när hjulen börjar rulla framåt. Jag har inga felkoder alls som kan hjälpa mig i sökandet, och verkstaden har aldrig varit med om något liknande. Kopplar jag bort ABS så försvinner problemet helt.

Jag har bytt Bromsskivor och belägg fram, Hjullager och drivaxel vänster fram, ABS modul och alla 4 ABS-sensorer.

Jag har testat hjulhastigheter både före och efter med OBD-eleven, men jag kan inte se att något hjul visar på något konstigt.

Verkstaden säger nu att de ser en liten skillnad i hjulhastigheten på vänster fram när de mäter, både vid acceleration och inbromsning. De vill prova byta hjullagret igen då det jag satte dit tidigare var ett billigare från Skruvas "egna" märke.

Har någon här varit med om något liknande fel och kan peka på vad det kan vara?

Plånboken är dessvärre nästan helt tom nu efter byte av ABS modul (verkstadens rekommendation), så jag har verkligen inte längre råd att kasta delar på den och se vad som fastnar.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp