Jag hade lös min generator och kopplade då lös kablarna från både generator och solenoid (för att få undan kabelhärvan).
Efter byte av laddningsreläet satte jag tillbaka generatorn och skruvade fast kablarna, men upptäckte då att jag inte med säkerhet visste vilken (grov)kabel som skulle till generatorn respektive solenoiden. Kablarna kan alltså ha blivit omkastade...
Mina funderingar §1--3:
§1. Hur kan jag ta reda på vilken kabel som skall till generatorn efter att batteriet är inkopplat samt kablarna anslutitna till generator och solenoid (kablarna kan alltså vara omkastade vid generaorn/solenoiden)
§2. Vad händer om jag kopplar på batteriet och vrider på startnyckeln om kablarna är omkastade?
Alla som skruvat i dessa kablar vet att det är trångt, och jag har alltså redan skruvat fast dem, och därför vore det bekvämt för mig om jag kan ta reda på alternativ 1 utan att behöva koppla lös kablarna (dvs om det går att mäta sig fram på redan monterade kablar med eller utan utan att batteriet är inkopplat).
§3. Och om alt 1 inte låter sig göras, kan man mäta med batteriet påkopplat med kablarna hängande fritt (men förstås isolerade så att det inte slår gnistor).
Jag kan nämna att jag redan vridit på tändningen och alltser normalt ut, men vad händer om kablarna verkligen är omkastade, dvs brinner generator samt solenoiden upp?
= Ingen Anti-theft/Immobilizer =
Passar även på att nämna att jag INTE har radio med Anti-theft (och ingen "W" märkning på nyckeln heller) så jag utgår ifrån att det inte behövs någon särskild aktiveringsprocedur efter att batteriet återanslutits, eller har jag fel? (i den manual jag har, verkar endast bilar utrustade med Anti-theft ha någon form av immobilisator som man får se upp med).
// Rolf
Efter byte av laddningsreläet satte jag tillbaka generatorn och skruvade fast kablarna, men upptäckte då att jag inte med säkerhet visste vilken (grov)kabel som skulle till generatorn respektive solenoiden. Kablarna kan alltså ha blivit omkastade...
Mina funderingar §1--3:
§1. Hur kan jag ta reda på vilken kabel som skall till generatorn efter att batteriet är inkopplat samt kablarna anslutitna till generator och solenoid (kablarna kan alltså vara omkastade vid generaorn/solenoiden)
§2. Vad händer om jag kopplar på batteriet och vrider på startnyckeln om kablarna är omkastade?
Alla som skruvat i dessa kablar vet att det är trångt, och jag har alltså redan skruvat fast dem, och därför vore det bekvämt för mig om jag kan ta reda på alternativ 1 utan att behöva koppla lös kablarna (dvs om det går att mäta sig fram på redan monterade kablar med eller utan utan att batteriet är inkopplat).
§3. Och om alt 1 inte låter sig göras, kan man mäta med batteriet påkopplat med kablarna hängande fritt (men förstås isolerade så att det inte slår gnistor).
Jag kan nämna att jag redan vridit på tändningen och alltser normalt ut, men vad händer om kablarna verkligen är omkastade, dvs brinner generator samt solenoiden upp?
= Ingen Anti-theft/Immobilizer =
Passar även på att nämna att jag INTE har radio med Anti-theft (och ingen "W" märkning på nyckeln heller) så jag utgår ifrån att det inte behövs någon särskild aktiveringsprocedur efter att batteriet återanslutits, eller har jag fel? (i den manual jag har, verkar endast bilar utrustade med Anti-theft ha någon form av immobilisator som man får se upp med).
// Rolf
Senast ändrad: