A6 -98 Eventuellt felkopplad Generator & Solenoid - Vad händer?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

RIL

Ny medlem
Jag hade lös min generator och kopplade då lös kablarna från både generator och solenoid (för att få undan kabelhärvan).

Efter byte av laddningsreläet satte jag tillbaka generatorn och skruvade fast kablarna, men upptäckte då att jag inte med säkerhet visste vilken (grov)kabel som skulle till generatorn respektive solenoiden. Kablarna kan alltså ha blivit omkastade...

Mina funderingar §1--3:


§1. Hur kan jag ta reda på vilken kabel som skall till generatorn efter att batteriet är inkopplat samt kablarna anslutitna till generator och solenoid (kablarna kan alltså vara omkastade vid generaorn/solenoiden)

§2. Vad händer om jag kopplar på batteriet och vrider på startnyckeln om kablarna är omkastade?

Alla som skruvat i dessa kablar vet att det är trångt, och jag har alltså redan skruvat fast dem, och därför vore det bekvämt för mig om jag kan ta reda på alternativ 1 utan att behöva koppla lös kablarna (dvs om det går att mäta sig fram på redan monterade kablar med eller utan utan att batteriet är inkopplat).

§3. Och om alt 1 inte låter sig göras, kan man mäta med batteriet påkopplat med kablarna hängande fritt (men förstås isolerade så att det inte slår gnistor).

Jag kan nämna att jag redan vridit på tändningen och alltser normalt ut, men vad händer om kablarna verkligen är omkastade, dvs brinner generator samt solenoiden upp?

= Ingen Anti-theft/Immobilizer =
Passar även på att nämna att jag INTE har radio med Anti-theft (och ingen "W" märkning på nyckeln heller) så jag utgår ifrån att det inte behövs någon särskild aktiveringsprocedur efter att batteriet återanslutits, eller har jag fel? (i den manual jag har, verkar endast bilar utrustade med Anti-theft ha någon form av immobilisator som man får se upp med).

// Rolf
 
Senast ändrad:

RIL

Ny medlem
Det löste sig.

Jag hittade en nästan osynlig men dock märkning på ena kabeln till solenoiden, så jag kunde se att jag placerat dem rätt. Vred om nyckeln och allt fungerade som det skulle.

// Rolf
 

RIL

Ny medlem
Bara en updatering till:

Sedan jag monterat ihop allt och skulle köra iväg, så gav bilen ifrån sig ett fruktansvärt vrål när jag startade den. Någon läsare kanske redan kan gissa vad som hänt?

Jo, någon har passat på att krypa under bilen och skära bort båda (2) katalysatorerna från bilen.

Jag visste inte att det är senaste sporten bland det laglösa skiktet i vår befolkning, men tydligen är jag inte den enda som råkat ut för detta på senare tid. Tipsar därför om att särskilt äldre katalysatorbilar riskerar att bli av med katalysatorn. Det tar tydligen bara drygt 30 sekunder för dem att kapa avgasrören och sedan står man där som ett fån.


Så här ser det ut under bilen (se bifogad bild). Kapsnitten indikerar att man använt batteridriven tigersåg för att snabbt få av avgasrören. Postar även i separat tråd för att uppmärksamma den pågående stöld-epidemin.

// Rolf
 

Bilagor

Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp