A6 3.0 TDI -08 har tappat orken - inga koder?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

TorkelK

Ny medlem
Hej,

Angående min 2008 A6 3.0 TDI Quattro:

Jag har ägt denna underbara panzarwagen i ett par månader och gillar den skarpt. Men, för ca 3 veckor sedan tappade den plötsligt all kraft - Jag gissar att den gick in i någon form av "limp home mode" men jag fick INGA varningslampor eller felkoder. Startade om bilen och den var OK igen. Detta hände 3 ggr till över ca3 veckors tid.

Nu har bilen gått till konstant "seg som ett as-mode". Det känns som om jag kör helt utan boost (min bästa gissning). Fortfarande inga felkoder!

Jag har kollat om turbons regleringsventil (actuator) rör sig då man slår på tändningen och det gör den. Mitt nästa steg blir att byta dieselfilter (på G i posten) och fylla det nya med spridarrengöring. Jag vet att jag kört tanken i det närmaste tom 2 ggr (jag vet, korkat) så det skulle inte förvåna mig om filtret har lite gunk i sig. Det är ju både lätt och billigt att göra det, men jag förväntar mig egentligen inte att det kommer lösa problemet.

Om jag haft så lågt bränsletryck att den inte går ordentligt, borde jag inte få en felkod av det?
Om styrelektroniken eller kablage för turbostyrningen är kass, borde jag inte få en felkod då?
Om MAP-sensorn var kass, borde det inte ge en felkod?
Turbon kan vara kass (23Kmil på mätaren trots allt), men jag tycker att jag borde se lite oljerök och kanske höra ett missljud då? Jag är ingen turboexpert, men jag är tveksam till att den skulle slutat ge laddtryck från en dag till den andra, utan att något mer destruktivt händer?

Lite råd och tips skulle stort uppskattas!
/Torkel.
 

TorkelK

Ny medlem
Insåg just att en boost-läcka skulle förklara symptomen ganska väl. Kan någon tipsa om var jag kan börja leta/typiska ställen V6 TDI motorn läcker boost? En intercooler som är sprucken, kanske, låter det rimligt?
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Insåg just att en boost-läcka skulle förklara symptomen ganska väl. Kan någon tipsa om var jag kan börja leta/typiska ställen V6 TDI motorn läcker boost? En intercooler som är sprucken, kanske, låter det rimligt?
Är inte särskilt hemma på diesel, men på en bensinturbo kan symtomen du beskriver komma av en trasig wastegateventil. Har ingen aning om det finns något motsvarande på en diesel?
/Hälsningar Claes
 

TorkelK

Ny medlem
Är inte särskilt hemma på diesel, men på en bensinturbo kan symtomen du beskriver komma av en trasig wastegateventil. Har ingen aning om det finns något motsvarande på en diesel?
/Hälsningar Claes
Jodå, dieselbilars turbo har också wastegate. På min bil är den elektroniskt styrd och kallas "regleringsventil" eller "Turbo actuator". Samma funktion som en traditionell fjäder/vacuum-styrd WG, men kontrollerad av ECUn och driven med en elmotor. Jag har kollat om den rör på sig som den ska och blev nästan lite besviken då den gjorde det, för trubbel med den var min första gissning som felorsak.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jodå, dieselbilars turbo har också wastegate. På min bil är den elektroniskt styrd och kallas "regleringsventil" eller "Turbo actuator". Samma funktion som en traditionell fjäder/vacuum-styrd WG, men kontrollerad av ECUn och driven med en elmotor. Jag har kollat om den rör på sig som den ska och blev nästan lite besviken då den gjorde det, för trubbel med den var min första gissning som felorsak.
Vad har du läst ut felkoder med för grejor?
/Hälsningar Claes
 

TorkelK

Ny medlem
Vad har du läst ut felkoder med för grejor?
/Hälsningar Claes
Jag har bara kopplat upp den mot min universala OBD2 kodläsare. Jag ser inget "check engine light" eller blinkade glödtrådslampa. Men om jag inte lurar ut vad det är snart måste jag se till att få den uppkopplad mot ett seriöst diagnostiksystem.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jag har bara kopplat upp den mot min universala OBD2 kodläsare. Jag ser inget "check engine light" eller blinkade glödtrådslampa. Men om jag inte lurar ut vad det är snart måste jag se till att få den uppkopplad mot ett seriöst diagnostiksystem.
Känns konstigt att du inte får minsta lilla felkod, så det kan vara som du säger att det behövs häftigare grejor.
Jag tänkte att det skulle dyka upp någon dieselguru här och kläcka ur sig lösningen, man kan ju alltid hoppas...
/Hälsningar Claes
 

TorkelK

Ny medlem
Byte av dieselfilter gjorde susen! Den är återställd och går som den ska igen. Glad överraskning, eftersom jag egentligen inte trodde att byte av filter och injector cleaner skulle göra någon skillnad. Jag hade t o m en tid på verkstad bokad imorgon, för diagnos. Men
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Byte av dieselfilter gjorde susen! Den är återställd och går som den ska igen. Glad överraskning, eftersom jag egentligen inte trodde att byte av filter och injector cleaner skulle göra någon skillnad. Jag hade t o m en tid på verkstad bokad imorgon, för diagnos. Men
Skönt att det löste sig och tack för återkopplingen (y)
/Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp