A6 190hk årsmodell 2015 med smällande ljud

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Åba75

Ny medlem
Hej,

Har haft min A6 2,0 tdi 2015 i drygt 2 år och jag verkligen älskar den, men under våren har det dykt upp ett konstigt ljud.

Det hela började i april när min verkstad bytte skivor och belägg i fram.
Efter det så upptäckte jag ett smällande ljud när jag backar och bromsar.
Det smäller bara en gång, sen måste jag åka framåt ett tag och bromsa lite, för att det ska kunna höras igen.
Min första tanke var att verkstaden kanske inte helt lyckades återmontera nåt (eller båda) broms-oken i samband med skiv-bytet.
Bilen har varit inne för felsökning två gånger på samma verkstad och jag var tydlig med mina misstankar.
Dom lovade att det absoluuuuut inte var nåt med bromsarna, men däremot upptäckte dom att bussningarna till bärarmarna var slut och att det var dessa som gav upphov till detta smällande ljud.
Att ljudet inte hördes innan skiv-bytet, förklarade dom med att bromsarna var bättre nu (tveksam förklaring, jag vet), och eftersom jag själv fick se hur dåliga bussningarna var (läckte olja, sk hydrolager) så fick dom byta dom.
När jag sen hämtade ut bilen, för andra gången på kort tid från samma verkstad, så fanns förstås det smällande ljudet kvar och jag krävde en ny felsökning.
Självaste verkstadschefen provade nu bilen och de felsökte utan att hitta felet och de säger nu att de inte kan göra mer.
Det enda dom säger är att det absolut inte har med bromsarna (som dom bytte) att göra.

Vad ska jag ta mig till?
Älskar verkligen min supersköna Audi, men är rädd att nåt ska gå ordentligt sönder. Det smäller alltså ordentligt (En gång) när man backar och bromsar plus vrider lite på ratten.

Mvh
Johan
 

Åba75

Ny medlem
Ja, precis min tanke också.
Men dom står på sig och hävdar (efter 2st felsökningar) att det inte har med bromsarna att göra.
Jag får nog kanske vända mig till en annan verkstad(?)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp