A4 Cab 2007 2.0TFSI

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Har problem med att jag upplever vibrationer vid gaspådrag.
Det märks tydligast vid acceleration men även när motorn anstränger sig i tex ett motlut.
Nar jag kör i jämn hastighet på rak väg märker jag inget.
Det känns också som att motorn inte riktigt "svara" ordentligt när jag skall accelerera.
Tycker att en motor på 200hk borde kännas piggare än vad denna gör även om en cab är tyngre än motsvarande icke cab.

Har inte kunnat kolla några felkoder ännu men det är på gång.

Den startar utan problem, gör inte av med mycket bensin och växlar perfekt.

Någon som känner igen några liknande problem?
 

Killawife

Aktiv medlem
Att motorn inte känns så pigg som 200 hk känner jag igen. Jag hade en A3 med 150 hk original innan och den kändes piggare och chippad till 210 hk så kändes den som ett monster jämfört med a4:an. Men tydligen är de så.
Vibrationerna kan ju vara olika saker så svårt att bara gissa men imo dina motorproblem så skulle jag tro att din turbo inte spoolar upp som den ska. Det kan bero på dålig magnetventil, läckage, turbo som håller på att ge upp och lite andra småsaker. Om du är mekkunnig så kan du börja med att riva trycksystemet och rengöra det då det ofta finns en massa olja där i och det kan göra nytta att rengöra det ibland. När du gör det så kontrollera alla slangar så de inte har några sprickor. Känn på turbons impeller om det är glapp i den. När du sen satt ihop allt, gör ett trycktest. Jag brukar göra så att jag tar bort LMM och sätter en plugg där med en bilventil i. sen använder jag en kompressor som står i ett annat rum för att trycksätta systemet upp till 2 bar. Då hör man om det pyser nånstans. Det är normalt att trycket sjunker samt det pyser ut lite vid ventilluftningen. Om allt är ok, byt magnetventilen. Den sitter på turbon.
 
Hej

Tack för ditt svar
Jag har kommit delvis vidare med mina olika problem.
Vibrationerna var en dålig drivaxel som nu är bytt så nu gården mjukt och fint igen.

Jag är inte speciellt mek kunnig själv men verkstaden har lokaliserat någonting med någon sensor som har med turbon att göra så jag hoppas att det löser sig också så får vi se hur pigg den är efteråt.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp